Site icon Bizrun.pl

Lokalną firmę promuj tradycyjnie

Internet to nie wszystko! Zdecydowana większość małych i średnich polskich firm pomija kanały elektroniczne i nadal stawia na promocję w „starym” stylu. Dlaczego?

Odpowiedź jest prosta. Firmy reklamują się tam, gdzie są ich klienci.

Dopóki siedzimy przed komputerem, może nam się wydawać, że cały biznes dawno przeniósł się już do internetu i że kogo nie ma w sieci, ten nie istnieje. Ale to nieprawda.

Gdy wyłączymy laptopy i wyjdziemy na ulice, przekonamy się, że wokół istnieją setki firm z sektora MSP, z których większość nie ma jeszcze nawet strony internetowej. A te, które posiadają własną witrynę, mają na niej niewiele więcej informacji niż numer telefonu i adres e-mail (ale uwaga! Lepiej z niego nie korzystać – kontakt telefoniczny będzie znacznie szybszy).

A jednak, wiele z tych firm radzi sobie na rynku bardzo dobrze. Nie potrzebują Facebooka, Twittera, ani nawet reklamy w Google, by klienci ich znajdowali i zostawiali u nich swoje ciężko zarobione pieniądze. Jak to możliwe?

Ci mali, anonimowi mistrzowie biznesu, nauczyli się do perfekcji wykorzystać stare i sprawdzone metody reklamy. One wcale nie przeszły do lamusa.

Szyldy – lub inne przykuwające wzrok reklamy graficzne i tekstowe. Czasem nawet niezbyt estetyczne, ale i tak skuteczne. Duże, wyraźne napisy w krzykliwych kolorach po prostu przykuwają uwagę. Jeśli prowadzisz sklep lub punkt usługowy, może to okazać się bardzo skuteczną formą promocji. Przydadzą się też strzałki prowadzące do celu, czyli do Twojej firmy.

Bezpośrednie relacje. Sukces wielu małych (ale i dużych!) firm wynika z bliskiego kontaktu właściciela z klientami. Jeśli znasz kogoś, kto jest dobrym hydraulikiem, pewnie chętnie polecisz go znajomym. Podobnie, jeśli znasz dobrego i niedrogiego prawnika. Klientów możesz szukać nie tylko wśród znajomych, ale także np. uczestnicząc w targach i innego rodzaju spotkaniach, podczas których będziesz mógł pochwalić się swoją działalnością. Ważne, byś nie stronił od bezpośrednich relacji.

Promocje. Tak, one także przyciągają klientów. Ważne, aby informacje o niższych cenach wyeksponować w widocznym miejscu, np. w witrynie sklepowej lub na tzw. potykaczach przed lokalem. Przydać się też mogą ulotki i ogłoszenia.

Ulotki. Choć internet w natarciu, drukarnie wcale nie mają mniej klientów! Rozdawanie ulotek wciąż okazuje się skutecznym sposobem na informowanie o promocjach i nowościach w ofercie. Pamiętaj tylko, żeby rozdawać je w tych miejscach, w których spodziewasz się obecności Twoich potencjalnych odbiorców. Nie ma sensu reklamować sklepu z erotycznymi gadżetami pod kościołem, ani szkoły językowej pod halą fabryczna.

Media lokalne. Jeśli działasz na niewielkim obszarze, uwzględnij w swoich działaniach reklamę w lokalnych mediach. Niemal w każdym, nawet najmniejszym mieście w Polsce istnieją lokalne tygodniki, a w niektórych także lokalne radio i/lub telewizja. To w tych środkach przekazu mieszkańcy poszukują bieżących informacji o produktach i usługach.

Ekrany LED. To jeden z najnowszych trendów wykorzystywanych w małym biznesie. Tak w dużych, jak i w małych miastach pojawiły się tablice wyświetlające reklamy w sposób cykliczny. Taki sposób pozwala tanim kosztem dotrzeć z przekazem do setek, a czasem tysięcy przechodniów i kierowców. Warto uwzględnić tę formę promocji, jeśli prowadzisz firmę o lokalnym zasięgu.

Reklamy dźwiękowe. Mogą drażnić uszy przechodniów, ale co zrobić, skoro przed takim przekazem odbiorca nie może się obronić? Wzrok można przenieść na coś innego niż reklama, ale uszu nikt raczej nie zakrywa z powodu docierających do nich komunikatów. A skoro tak, reklamy te mogą okazać się bardzo skuteczne. Z samochodów jeżdżących miejskimi lub osiedlowymi uliczkami można dowiedzieć się o otwarciu nowego sklepu lub też o rewelacyjnej promocji. Dla małego biznesu taka reklama może okazać się skutecznym rozwiązaniem.

Co jeszcze? Warto pamiętać o jeszcze jednym. Żadna reklama nie okaże się wystarczająca, jeśli Twoja oferta nie wstrzeli się w potrzeby potencjalnych klientów. Jeśli jednak znajdziesz skuteczny sposób na zaspokojenie ich ważnych potrzeb, wtedy nie musisz się obawiać. Tradycyjna promocja może okazać się skuteczniejsza niż dziesiątki tysięcy złotych wydanych na reklamę w internecie.

Marcin Pietraszek

Fot. Getty Images

Exit mobile version