Site icon Bizrun.pl

Menedżer przed kamerą

Będąc właścicielem firmy, prezesem zarządu bądź innym reprezentantem organizacji możesz zostać zaproszony do telewizji. Ale nawet jeśli czeka Cię wywiad publikowany jedynie w internecie, warto go potraktować poważnie. Każdy Twój publiczny występ będzie wpływał na wizerunek Twój i firmy.

Nie ważne czy dziennikarz będzie chciał mówić o Twoich zawodowych osiągnięciach, czy może poprosi Cię o skomentowanie wydarzeń trudnych dla branży, w której działasz. Do każdego występu przed kamerą możesz się przygotować korzystając z poniższych rad.

Ćwicz na sucho

Nagrania wywiadów, a nawet występy na żywo planowane są przeważnie z dużym wyprzedzeniem. To daje Ci szansę, aby na sucho przećwiczyć swoje kwestie. Jeśli nie ma to być materiał promocyjny, nie będziesz znał pytań wcześniej, wiele z nich możesz jednak przewidzieć.

Spróbuj nie tylko przemyśleć to, co masz do powiedzenia, ale także wypowiedzieć to na głos. Dobrym sposobem może być nagranie swoich odpowiedzi, choćby na dyktafon. Wsłuchując się w nie zauważ, nad czym powinieneś jeszcze popracować.

Jąkanie, zacinanie się, przerwy, mówienie zbyt szybkie lub niewyraźne – jeśli problemy te nie wynikają z wady wymowy, możesz je zniwelować dzięki dobremu przygotowaniu.

Wyglądaj schludnie

Występ przed kamerą wymaga schludnego wyglądu. Jeśli reprezentujesz firmę, najczęściej wypada, byś był pod krawatem i w garniturze. Przed nagraniem warto poprosić osoby z obsługi o sprawdzenie, czy np. marynarka nigdzie się nie zagina lub krawat nie jest skrzywiony.

Czysta twarz, czyste włosy, brak paprochów na marynarce, to oczywistości, na które szczególnie trzeba zwrócić uwagę.

Wzbudzaj zaufanie

Podczas rozmowy staraj się zachowywać swobodnie, z uśmiechem, chociaż profesjonalnie.  Wypowiadasz się jako specjalista, nie wypada więc, żebyś rozluźniał atmosferę grubymi żartami lub rechotał ze śmiechu.

Bądź umiarkowany w swych reakcjach, skupiony na rozmówcy, życzliwy. Pokaż, że jesteś po stronie dziennikarza i chcesz mu pomóc w uzyskiwaniu informacji, które uznał za ważne. Unikaj złośliwości pod czyimkolwiek adresem.

Bądź konkretny

W krótkich zdaniach staraj się wyrazić jak najwięcej treści. Jeśli tylko możesz, unikaj ogólników.

Gdy dysponujesz twardymi danymi, statystykami, korzystaj z nich, choć z umiarem. Przytaczając fakty, a szczególnie dane liczbowe, podawaj źródła.

Mów prawdę, nie kręć. Jeśli nie możesz odpowiedzieć na zadane pytanie, powiedz to wprost i trzymaj się tej decyzji, choćby prowadzący rozmowę bardzo na Ciebie naciskał.

Mów zrozumiale

Nie używaj branżowego „slangu” ani fachowej terminologii. Postaraj się, by Twój przekaz mógł być zrozumiany przez jak najszerszą grupę odbiorców.

Co prawda innego języka wymaga wywiad do programu branżowego, innego zaś występ w telewizji śniadaniowej, w żadnym jednak wypadku nie stracisz, jeśli będziesz mówił w łatwy do zrozumienia sposób.

I jeszcze…

Podczas rozmowy patrz na dziennikarza, nie w kamerę. Nie wsłuchuj się zbyt mocno w swój głos (przygotować się do tego, by mówić wyraźnie i w odpowiednim tempie powinieneś przed nagraniem, a nie w trakcie).

Twój stres będzie mniejszy i wypadniesz lepiej, jeśli podczas rozmowy skupisz się na rozmówcy i na tym co masz do powiedzenia, a nie na sobie i wrażeniu, jakie wywołujesz.

MP

Fot. Getty Images

Exit mobile version