Będąc właścicielem firmy, prezesem zarządu bądź innym reprezentantem organizacji możesz zostać zaproszony do telewizji. Ale nawet jeśli czeka Cię wywiad publikowany jedynie w internecie, warto go potraktować poważnie. Każdy Twój publiczny występ będzie wpływał na wizerunek Twój i firmy.
Nie ważne czy dziennikarz będzie chciał mówić o Twoich zawodowych osiągnięciach, czy może poprosi Cię o skomentowanie wydarzeń trudnych dla branży, w której działasz. Do każdego występu przed kamerą możesz się przygotować korzystając z poniższych rad.
Ćwicz na sucho
Nagrania wywiadów, a nawet występy na żywo planowane są przeważnie z dużym wyprzedzeniem. To daje Ci szansę, aby na sucho przećwiczyć swoje kwestie. Jeśli nie ma to być materiał promocyjny, nie będziesz znał pytań wcześniej, wiele z nich możesz jednak przewidzieć.
Spróbuj nie tylko przemyśleć to, co masz do powiedzenia, ale także wypowiedzieć to na głos. Dobrym sposobem może być nagranie swoich odpowiedzi, choćby na dyktafon. Wsłuchując się w nie zauważ, nad czym powinieneś jeszcze popracować.
Jąkanie, zacinanie się, przerwy, mówienie zbyt szybkie lub niewyraźne – jeśli problemy te nie wynikają z wady wymowy, możesz je zniwelować dzięki dobremu przygotowaniu.
Wyglądaj schludnie
Występ przed kamerą wymaga schludnego wyglądu. Jeśli reprezentujesz firmę, najczęściej wypada, byś był pod krawatem i w garniturze. Przed nagraniem warto poprosić osoby z obsługi o sprawdzenie, czy np. marynarka nigdzie się nie zagina lub krawat nie jest skrzywiony.
Czysta twarz, czyste włosy, brak paprochów na marynarce, to oczywistości, na które szczególnie trzeba zwrócić uwagę.
Wzbudzaj zaufanie
Podczas rozmowy staraj się zachowywać swobodnie, z uśmiechem, chociaż profesjonalnie. Wypowiadasz się jako specjalista, nie wypada więc, żebyś rozluźniał atmosferę grubymi żartami lub rechotał ze śmiechu.