Site icon Bizrun.pl

Google AdWords przy małym budżecie – jak to zrobić dobrze?

„Witam. Tak się składa, że w mojej małej firmie muszę zacisnąć pasa. Reklamuję się w Google i nie chcę z tej formy promocji rezygnować, ale obecnie kampanie AdWords kosztują mnie zbyt dużo. Czy macie jakiś pomysł, jak mógłbym zaoszczędzić, nie rezygnując z reklam w Google całkowicie?
Adam z Katowic”

Adamie, w Google AdWords sam decydujesz o wysokości wydatków na reklamę. Nie oznacza to jednak, że wystarczy zmniejszyć budżet dzienny lub maksymalną stawkę za kliknięcie w słowo kluczowe, abyś mógł być zadowolony z oszczędności. Te działania mogą pomóc, ale czasem mogą niestety sprawić, że np. Twoja reklama przestanie się wyświetlać.

Jeśli chcesz zmniejszyć budżet, ale w taki sposób, by osiągnąć jak najlepsze efekty przy jak najmniejszych kosztach, weź pod uwagę także kilka innych możliwości.

Sieć wyszukiwania lub sieć reklamowa

Możesz zdecydować czy Twoja reklama będzie pojawiała się tylko w wyszukiwarce Google, tylko w sieci wyszukiwania partnerów Google (a więc na innych stronach internetowych), czy też w obydwu sieciach.

Jeśli zależy Ci na obecności w Google na zasadzie pozycji w książce telefoniczno-adresowej, być może wystarczająca będzie reklama wyłącznie w wyszukiwarce. Wtedy wydatki na reklamę mogą okazać się znacznie niższe. Nie pozyskasz jednak wówczas bardziej przypadkowych klientów z portali internetowych związanych z Twoją branżą. Trafią do Ciebie wyłącznie ci, którzy świadomie Cię szukają.

Harmonogram

Twoja reklama może, ale nie musi wyświetlać się 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Spróbuj zbadać w jakich dniach i/lub w jakich godzinach najbardziej aktywni w sieci są przedstawiciele z Twojej grupy docelowej, a więc potencjalni klienci, do których w szczególności chcesz trafić. Następnie ustaw wyświetlanie reklam w czasie ich największej aktywności.

I tak, jeśli prowadzisz firmę, która swoją ofertę wiąże z rozrywką, najbardziej cenni mogą być dla niej odbiorcy poszukujący możliwości spędzenia w ciekawy sposób wieczoru lub weekendu. Wtedy szczególnie skuteczna może być emisja reklam od czwartku do niedzieli w godz. 16-22. Jeśli natomiast chcesz trafić do osób korzystających z komputerów w pracy i w związku z pracą, dostosuj harmonogram wyświetlania reklam do typowych godzin pracy biur, czyli np. 8-16, od poniedziałku do piątku.

Przy działalności lokalnej nie zapomnij o ustawieniach geolokalizacji oraz o powiązaniu słów kluczowych z nazwą miasta, w którym działasz.

Rzadkie słowa kluczowe

Ustalenie odpowiednich słów kluczowych nie zawsze jest łatwe. Jeśli będą one zbyt ogólne, mogą co prawda generować wiele kliknięć, ale będą słabo przekładać się na efekty sprzedażowe. Na dodatek popularne słowa kluczowe okazują się drogie.

Z drugiej strony, zbyt „wąskie” hasła spowodują, że reklama będzie miała bardzo mało kliknięć i z tego powodu będzie spadać w rankingu Google, co jeszcze gorzej wpłynie na liczbę wyświetleń.

Warto poświęcić trochę czasu, by znaleźć złoty środek. Słowo kluczowe powinno dobrze pasować do treści reklamy oraz do zawartości strony internetowej, na którą wskazuje. Nie powinno być jednak zbyt ogólne. Powinno pozwolić klientowi skutecznie znaleźć właśnie to, czego szuka.

Postaraj się patrzeć oczami klienta. W jaki sposób Ty sam szukałbyś tego, co ma do zaoferowania taka firma jak Twoja? Jakie hasła wpisywałbyś w Google? Czy po wpisaniu słowa w wyszukiwarkę i zobaczeniu Twojej reklamy, miałbyś ochotę w nią kliknąć? Czy po przejściu na stronę docelową byłbyś usatysfakcjonowany informacjami, które tam znalazłeś? Zadbaj o cały łańcuch doświadczeń klienta od momentu wpisania hasła, po kontakt z Twoją ofertą.

Usuń słowa kluczowe o niskiej skuteczności

Wielu reklamodawców stara się powiązać swoją reklamę z bardzo wieloma słowami kluczowymi, nie zdając sobie sprawę, że może to obniżać wartość reklamy z punktu widzenia Google. Dlatego opłaca się usunąć te słowa, które są rzadko wyszukiwane. Dzięki temu reklamy powiązane z dobrze dobranymi hasłami będą jeszcze lepiej pozycjonowane.

Kierowanie na podstrony

Do jakich stron linkują Twoje reklamy? Czy tylko do strony głównej? Jeśli tak, to najczęściej jest to błąd. Klient chce jak najszybciej znaleźć rozwiązanie problemu, z którym zasiada przed komputerem. Dlatego od razu po kliknięciu w reklamę powinien znaleźć się tam, gdzie opisywana jest interesująca go usługa. Jeśli masz wiele produktów lub usług – każdy element oferty powiąż z inną reklamą. Każda powinna kierować od razu na odpowiednią stronę docelową.

Cena za kliknięcie

I w końcu, wracamy do kwestii ceny. Testując różne wartości ceny maksymalnej za dane słowo kluczowe, możesz dopasować je tak, by wyświetlało się na takiej pozycji, która jest dla Ciebie optymalna, biorąc pod uwagę stosunek jakości do ceny.

Stosując wysokie stawki, Twoje reklamy często będą wyświetlały się na najlepszych pozycjach wyszukiwania, ale może Cię to drogo kosztować. Jeśli wystarcza Ci piąta lub szósta pozycja, obniż deklarowaną cenę za kliknięcie (nie zdawaj się wtedy na automatyczne ustawienia Google).

Każda kampania jest oczywiście inna i wymagać może nieco innych działań. Dlatego najważniejszy sposób, by zoptymalizować swoją kampanię polega na tym, by na bieżąco analizować statystyki reklam i na ich podstawie nieustannie udoskonalać swoje kampanie.

Marcin Pietraszek

Fot. Getty Images

Jeśli Ty także masz pytania, wątpliwości, a może cenne przemyślenia dotyczące prowadzenia firmy, napisz do nas na adres bizrun(at)bizrun.pl. Najciekawsze pytania i wypowiedzi będziemy publikować.


Exit mobile version