Site icon Bizrun.pl

Towar zawsze na czas

Obojętne czy klient odwiedza Twój sklep stacjonarny, czy internetowy. Gdy pojawia się w nim, chce, aby produkt, którego szuka, już na niego czekał.

Pojęcie „integracja łańcuchów dostaw” brzmi obco, ale zawiera w sobie sedno tego, o co chodzi w handlu. Starania przedsiębiorcy powinny zmierzać do tego, aby jak najbardziej usprawnić sprzedaż. Trzeba więc ciągle optymalizować cały proces, tak aby czas pomiędzy wytworzeniem produktu, a trafieniem do klienta, był jak najkrótszy.

Przewiduj popyt

Prawdopodobnie w żadnej branży sprzedaż nie kształtuje się cały czas na identycznym poziomie. Grudzień sprzyja kupowaniu prezentów, suknie ślubne najlepiej sprzedają się wiosną, na znicze popyt jest jesienią itd.

Powinieneś więc z góry przygotować się na okres wzmożonego popytu w Twojej branży i zgromadzić na ten czas większe zapasy towaru. Oznacza to, że musisz zamówić go z wyprzedzeniem, próbując przy tym przewidzieć, co spodoba się klientom w nadchodzącym sezonie.

Dbaj o dobrą komunikację

Klienci powinni bez trudu uzyskać informacje jak długo będą czekali na zamówiony towar, a firmy, z którymi kooperujesz, muszą wiedzieć co i na kiedy zamawiasz.

W istotne szczegóły zamówień powinni być wtajemniczeni Twoi pracownicy, szczególnie ci, którzy mają bezpośredni kontakt z klientami. Warto na bieżąco usprawniać komunikację.

Pilnuj terminów

Termin wyznaczony to jedno, a termin dopilnowany – to drugie. Zdarza się, że nie wystarczy złożyć zamówienie u producenta lub w hurtowni. Gdy popyt jest duży, Twoi kontrahenci mogą nie nadążać ze wszystkimi zamówieniami na czas. Musisz być wtedy uparty i stanowczo domagać się realizacji umowy w ustalonym terminie.

UWAGA! W niektórych sytuacjach okazuje się, że zapis w umowie o karach za przekroczenie terminów to całkiem niezły pomysł.

Integruj systemy informatyczne

Nowoczesna technika może bardzo pomóc w usprawnieniu łańcucha dostaw. Nie zawsze musisz stosować drogie systemy do zarządzania relacjami z klientami (CRM), choć one sprawdzają się najlepiej.

Jeśli jednak prowadzisz małą firmę, na początek dużym ułatwieniem będzie już możliwość składania zamówień on-line bezpośrednio na stronie producenta. Taką samą możliwość daj swoim klientom. Postaraj się także o program magazynowo-księgowy, który zintegruje zamówienia, stany magazynowe oraz sprzedaż.

Usuwaj bariery

Na każdym etapie usuwaj pojawiające się bariery. Jeśli na linii kontaktów między Twoim pracownikiem a producentem dochodzi do nieporozumień, zastanów się jak można poprawić komunikację między obydwoma firmami.

Jeśli hurtownia spóźnia się z dostawami, pomyśl o zmianach w umowie lub w sposobie dostawy, które ten problem wyeliminują. To praca na każdy dzień. Codziennie możesz wykonać kolejny mały krok, który usprawni przepływ towarów, a w konsekwencji zwiększy przychody Twojej firmy.

MP

Fot. Getty Images

Exit mobile version