Site icon Bizrun.pl

Biznes po znajomości

Gdy zamierzasz rozpocząć biznes lub właśnie zaczynasz pracować na swoim, możesz dużo zyskać, jeśli spróbujesz wykorzystać swoje kontakty. Przydadzą Ci się zarówno Twoi znajomi, jak i znajomi znajomych.

Pieniądze i pomysły są ważne, ale często nie mniej istotne są odpowiednie kontakty. Chodzi o znajomości dwóch rodzajów.

Pierwszą grupę stanowić będą osoby, które mogą być Twoimi klientami. Być może znasz osoby, które korzystały już z Twoich usług lub w inny sposób przekonały się, że jesteś dobrym fachowcem.

Rozpoczynając działalność, przypomnij im o sobie. Zachęć do tego, by stali się klientami Twojej firmy, a także, by polecali Cię swoim znajomym.

Im więcej kontaktów utrzymujesz, tym więcej klientów możesz uzyskać dzięki poleceniom, a więc dzięki marketingowi szeptanemu w jego najbardziej autentycznej postaci.

WAŻNE! Utrzymywanie bogatych relacji towarzyskich ma duże znaczenie z biznesowego punktu widzenia. Im szersza jest sieć Twoich znajomych, tym szybciej rozchodzić się będą wiadomości o Twoich nowych inicjatywach (w tym o produktach i usługach).

Drugi rodzaj znajomości dotyczy ludzi wpływowych w danej branży. Np. jeśli świadczysz usługi reklamowe, utrzymywanie dobrych relacji z osobami, które w innych firmach odpowiadają za budżety na promocję i reklamę może mieć decydujący wpływ na powodzenie Twojego biznesu.

Do znajomości możesz też podejść od drugiej strony. Gdy szukasz pomysłu na biznes, zastanów się kogo znasz.

Czy w Twojej komórce lub notatniku masz kontakty do osób związanych z określoną branżą? Czy są to osoby, których mógłby dotyczyć Twój nowy biznes? Czy ich wiedza lub ich znajomości mogłyby być kapitałem dla Twojej firmy?

UWAGA! Tworzenie sieci kontaktów biznesowych zawsze opiera się na pewnego rodzaju barterze. Jeśli chcesz coś dostać, Ty sam również powinieneś mieć coś do zaoferowania.

Bez względu na to jak obszerna lub jak skromna jest Twoja baza kontaktów, możesz ją rozszerzać uczestnicząc w branżowych spotkaniach, targach, konkursach, szkoleniach czy konferencjach.

Spróbuj być aktywnym w dziedzinie, w której chcesz działać, poznawaj nowych ludzi i nie obawiaj się prosić o pomoc, wsparcie lub rekomendację, gdy widzisz, że może się to opłacić.

Dobrze, jeśli będziesz aktywny także w internecie (np. na forach i w portalach społecznościowych), chociaż spotkania zawiązane w sieci powinny być potem rozwijane także w realu. Autentyczne spotkania, oparte na sympatii i pozytywnych emocjach zawsze są uważane za ważniejsze od tych wirtualnych.

Dbając o nawiązywanie nowych oraz utrzymywanie starych znajomości, szybko znajdziesz dla siebie odpowiednie miejsce w biznesie. Im więcej będziesz miał cennych kontaktów, tym większa będzie Twoja ranga w określonym środowisku. A gdy zdobędziesz już wysoką pozycję, wówczas to inni będą zabiegali o to, by Cię poznać i robić z Tobą interesy.

MP

fot. Getty Images

Exit mobile version