Site icon Bizrun.pl

Jak sprzedawać za granicę?

Nie musisz ograniczać się jedynie do polskiego rynku. Zakładając sklep internetowy, możesz sprzedawać towar klientom z całej Unii Europejskiej.

Jeśli chcesz sprzedawać produkty osobom fizycznym zarejestrowanym na terenie Unii, możesz to zrobić i to właściwie bez spełniania dodatkowych formalności.

Pilnuj limitów

Prowadzenie sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju wymaga jednak ciągłego trzymania ręki na pulsie. Sprzedaż taką możesz bowiem rozliczać w Polsce, ale tylko do odpowiedniej kwoty.  Jakiej? To już zależy od konkretnego państwa, do którego wysyłasz towar.

Np. prowadząc sprzedaż dla klientów z Niemiec, nie możesz przekroczyć rocznego limitu sprzedaży wynoszącego 100 tys. euro. W momencie, kiedy limit ten przekroczysz (a więc łączna wartość faktur wystawionych klientom z Niemiec przekroczy 100 tys. euro), powinieneś to zgłosić do polskiego urzędu skarbowego, a następnie zarejestrować się w Niemczech dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Dopóki jednak nie przekroczysz limitów, nie musisz nawet rejestrować się do VAT-UE, ponieważ Twoja sprzedaż będzie w całości opodatkowana w Polsce. Pamiętaj jednak, aby klientowi zagranicznemu koniecznie wystawić polską fakturę VAT.

Wynajmij tłumacza

Poza kwestiami formalnymi, warto pomyśleć o sprawach organizacyjnych. Podstawa to oczywiście strona internetowa przetłumaczona na dany język. Postaraj się, by zarówno opisy produktów, jak i regulamin zakupów, czy też inne informacje zostały przetłumaczone w pełni profesjonalnie. Nie możesz sobie pozwolić, by wyręczył Cię w tym elektroniczny translator lub osoba znająca język na poziomie podstawowym. Warto zlecić to zadanie firmie zajmującej się tłumaczeniami lub doświadczonemu tłumaczowi.

To jednak nie wystarczy. Twoi klienci powinni bowiem, mieć możliwość skorzystania także z obsługi klienta w ich własnym języku (przynajmniej w formie e-mailowej, choć wskazana będzie także forma telefoniczna).

Pamiętaj również o odpowiednim ustaleniu kosztów przesyłki. Nie mogą być one zbyt wysokie, bo to zniechęci zagranicznych klientów do zakupów. Z drugiej strony, skalkulowanie kosztów pocztowych lub kurierskich na zbyt niskim poziomie, może uczynić sprzedaż za granicę nieopłacalną dla Twojego sklepu. Dlatego warto te kwestie dokładnie przemyśleć i sprawdzić, jak z problemem poradzili sobie Twoi konkurenci.

Przeczytaj także o zbliżających się zmianach prawnych w zakresie e-handlu na terenie Unii Europejskiej

MP

Fot. Getty Images

Exit mobile version