Site icon Bizrun.pl

Jak założyć sklep odzieżowy?

Na prośbę naszego czytelnika pod lupę wzięliśmy branżę odzieżową. Czy założenie sklepu z ubraniami może się dziś opłacać?

Niegdyś prowadzenie sklepu z ubraniami oznaczało wynajęcie lokalu, wizyty w hurtowniach i przywożenie stamtąd odzieży. Dziś taki biznes najczęściej już się nie sprawdzi. Klienci nie chcą kupować „jakichś spodni”, ale produkty konkretnych marek. Co jednak istotne – nie tylko tych znanych, ale również nowych, związanych z młodymi projektantami.

Po pierwsze: klienci

Każda marka, a szczególnie marka odzieżowa, powinna wywoływać pozytywne emocje swojej konkretnej grupy docelowej. Większość brandów z tej kategorii kieruje swoją ofertę do ludzi młodych, dynamicznych, rozrywkowych, ale są też takie, które stawiają np. na elegancką dojrzałość. Dlaczego to takie ważne? Ponieważ zanim założysz sklep, musisz ustalić, dla jakich klientów chcesz go stworzyć.

Odpowiedź na pytanie „dla kogo?”, pomoże Ci określić „gdzie?”. Do młodych ludzi najłatwiej będzie trafić w galeriach i ewentualnie pasażach handlowych. Starsi klienci z Twojego miasta mogą mieć inne ulubione miejsca na zakupy – dowiedz się, gdzie lubią kupować, zanim wynajmiesz odpowiedni lokal. Zadbaj o to, by sklep powstał w miejscu, do którego klientom łatwo będzie trafić.

Wiedząc, kim mają być Twoi klienci i jakie są ich upodobania, łatwiej określisz, jaki styl ubierania będą preferowali. Na tej podstawie zdecyduj, jaki towar ma trafić na półki.

Po drugie: franczyza

Nie da się ukryć, że dziś w branży odzieżowej prym wiodą sieci franczyzowe. Dlatego związanie się z którąś z popularnych sieci to największy „pewniak”. Znany brand będzie przyciągał klientów, którzy już zetknęli się z produktami marki, a także tych, którzy jedynie o niej słyszeli.

Na wykończenie sklepu sieciowego o pow. 60 metrów należy przeznaczyć zazwyczaj od ok. 50 do 100 tys. zł netto. Zazwyczaj to franczyzodawca zadba o to, by Twój lokal wyglądał modnie i nowocześnie. Zdarza się, że towar można otrzymać w komis, a więc rozliczenie nastąpi dopiero po tym, gdy klienci kupią go od Ciebie. Dzięki temu zaoszczędzisz na zatowarowaniu. Minusem są oczywiście opłaty względem dawcy franczyzy oraz zależność od jego wymagań.

Po trzecie: zarabianie

Specyfika prowadzenia sklepu wiąże się z koniecznością zatrudnienia obsługi, i to już od początku działalności. Dodatkowe koszty będą generowane także przez konieczność posiadania kasy fiskalnej. Warto pamiętać o zabezpieczeniu antywłamaniowym sklepu oraz o ubezpieczeniu towaru.

Jeśli jednak sklep okaże się popularny, koszty powinny szybko się zwrócić. W branży odzieżowej marże mogą wynosić nawet do 50 proc. ceny! Dobrze zorganizowany sklep powinien zarabiać na siebie już po kilku miesiącach.

Jeśli tak się nie stanie, będzie to znakiem, że gdzieś został popełniony błąd. Przyczyną niepowodzenia najczęściej jest źle dobrana lokalizacja lub nieodpowiedni asortyment. Nie należy także zapominać o miłej i fachowej obsłudze klienta – gdy tej zabraknie, nie pomogą nawet niskie ceny.

Po czwarte: internet

Rozwiązaniem, które może funkcjonować samodzielnie lub jednocześnie ze sklepem stacjonarnym będzie sklep internetowy.

W tym przypadku jednak, bardziej niż przy sklepach stacjonarnych, liczy się znalezienie właściwej dla siebie niszy. Np. choć sklepów stacjonarnych z samymi krawatami lub poszetkami dla mężczyzn działa niewiele, bo w warunkach lokalnych trudno byłoby im na siebie zarobić, funkcjonując na skalę ogólnopolską w internecie, radzą sobie nieźle. W wirtualnej sieci łatwiej też wypromować nową markę, współpracując bezpośrednio z projektantami. Z takimi koncepcjami spotkamy się m.in. w sklepach Odprojektanta.pl, czy też Mostrami.pl.

Powodzeniem cieszą się także sklepy outletowe – zarówno internetowe, jak i stacjonarne. Jeśli więc masz możliwość nawiązać kontakty z producentami ubrań lub z dystrybutorami końcówek kolekcji, warto wziąć ją pod uwagę.

W przypadku sklepu internetowego koszty ograniczą się do zakupu towaru, stworzenia strony internetowej (minimalny koszt to ok. 2-5 tys. zł) oraz… intensywnej kampanii reklamowej.

UWAGA! Podczas prowadzenia sklepu internetowego reklama i marketing mogą okazać się znacznie ważniejsze niż w przypadku sklepu stacjonarnego.

Sklep bez dobrej reklamy nie będzie miał szans na znalezienie jakichkolwiek klientów, dlatego nie warto oszczędzać na wydatkach związanych z promocją w wyszukiwarkach oraz w portalach internetowych. Skromny budżet na ten cel może wynosić 500-1000 zł miesięcznie, aczkolwiek górna granica w tym przypadku nie istnieje.

Czy więc zakładanie sklepu obecnie, w dość niepewnych czasach, może się opłacać? Odpowiedź brzmi: „tak, ale”. „Tak”, bo ludzie zawsze będą potrzebowali kupować ubrania. „Ale” – ponieważ sukces w tym biznesie wymaga coraz większej pomysłowości i śledzenia trendów. Ujmując sprawę krótko, wyróżnij się, albo zgiń.

Marcin Pietraszek

Fot. Getty Images

Exit mobile version