Na prośbę naszego czytelnika pod lupę wzięliśmy branżę odzieżową. Czy założenie sklepu z ubraniami może się dziś opłacać?
Niegdyś prowadzenie sklepu z ubraniami oznaczało wynajęcie lokalu, wizyty w hurtowniach i przywożenie stamtąd odzieży. Dziś taki biznes najczęściej już się nie sprawdzi. Klienci nie chcą kupować „jakichś spodni”, ale produkty konkretnych marek. Co jednak istotne – nie tylko tych znanych, ale również nowych, związanych z młodymi projektantami.
Po pierwsze: klienci
Każda marka, a szczególnie marka odzieżowa, powinna wywoływać pozytywne emocje swojej konkretnej grupy docelowej. Większość brandów z tej kategorii kieruje swoją ofertę do ludzi młodych, dynamicznych, rozrywkowych, ale są też takie, które stawiają np. na elegancką dojrzałość. Dlaczego to takie ważne? Ponieważ zanim założysz sklep, musisz ustalić, dla jakich klientów chcesz go stworzyć.
Odpowiedź na pytanie „dla kogo?”, pomoże Ci określić „gdzie?”. Do młodych ludzi najłatwiej będzie trafić w galeriach i ewentualnie pasażach handlowych. Starsi klienci z Twojego miasta mogą mieć inne ulubione miejsca na zakupy – dowiedz się, gdzie lubią kupować, zanim wynajmiesz odpowiedni lokal. Zadbaj o to, by sklep powstał w miejscu, do którego klientom łatwo będzie trafić.
Wiedząc, kim mają być Twoi klienci i jakie są ich upodobania, łatwiej określisz, jaki styl ubierania będą preferowali. Na tej podstawie zdecyduj, jaki towar ma trafić na półki.
Po drugie: franczyza
Nie da się ukryć, że dziś w branży odzieżowej prym wiodą sieci franczyzowe. Dlatego związanie się z którąś z popularnych sieci to największy „pewniak”. Znany brand będzie przyciągał klientów, którzy już zetknęli się z produktami marki, a także tych, którzy jedynie o niej słyszeli.
Na wykończenie sklepu sieciowego o pow. 60 metrów należy przeznaczyć zazwyczaj od ok. 50 do 100 tys. zł netto. Zazwyczaj to franczyzodawca zadba o to, by Twój lokal wyglądał modnie i nowocześnie. Zdarza się, że towar można otrzymać w komis, a więc rozliczenie nastąpi dopiero po tym, gdy klienci kupią go od Ciebie. Dzięki temu zaoszczędzisz na zatowarowaniu. Minusem są oczywiście opłaty względem dawcy franczyzy oraz zależność od jego wymagań.
Po trzecie: zarabianie
Specyfika prowadzenia sklepu wiąże się z koniecznością zatrudnienia obsługi, i to już od początku działalności. Dodatkowe koszty będą generowane także przez konieczność posiadania kasy fiskalnej. Warto pamiętać o zabezpieczeniu antywłamaniowym sklepu oraz o ubezpieczeniu towaru.