Site icon Bizrun.pl

Jak zdobyć pierwszego klienta?

Przekonanie klientów do swoich usług może wymagać wiele wysiłku i cierpliwości. W tym jednak wypadku czas pracuje na Twoją korzyść. Im dłużej świadczysz wysokiej jakości usługi, tym łatwiej o kolejnych klientów.

Najlepiej byłoby pewnie zainwestować w kampanię reklamową, ale nawet jeśli masz bardzo ograniczone środki, nie załamuj się. Istnieją zarówno tanie, jak i darmowe sposoby na zaistnienie w świadomości potencjalnych klientów.

Klient z polecenia

Trudno o skuteczniejszy sposób „napędzania” klientów niż rekomendacje. Klientów mogą do Ciebie zwabić Twoi dawni współpracownicy, znajomi, rodzina. Ważne, żeby wiedzieli o Twoim nowym projekcie, rozumieli istotę świadczonych przez Ciebie usług i wierzyli w Twoje umiejętności. Jeśli te warunki zostaną spełnione, nie ważne czy zakładasz warsztat samochodowy czy agencję interaktywną. Jeśli ludzie z Twojego otoczenia ufają Ci i szczerze kibicują Twojemu biznesowi, wkrótce pierwszy klient skontaktuje się z Tobą.

UWAGA! Klientów, których już obsłużysz proś o pisemne referencje (choćby o komentarze na stronie internetowej opisującej Twoje usługi) i ustne polecanie Twoich usług innym. Jeden zadowolony klient może przyciągnąć do Ciebie wielu innych.

Aukcje ofert

Istnieje coraz więcej serwisów internetowych, które w sposób przypominający aukcje pozwalają zlecać i oferować usługi (zarówno świadczone przez internet, jak i tradycyjne). Choć w serwisach tego typu istnieje ogromna rywalizacja cenowa, umożliwiają one pozyskanie pierwszych klientów i pierwszych referencji. Być może nie zarobisz na tych ofertach dużo, ale zaprezentujesz swoje usługi, zdobędziesz doświadczenie i pierwsze opinie.

Strona internetowa

Na wizytówkach, opisie firmy w aukcjach ofert, a nawet na swoim facebookowym profilu (i wszędzie, gdzie to możliwe!) zamieszczaj wśród swoich danych adres strony internetowej. Nie musi mieć ona olbrzymiej oglądalności, może być prosta i przygotowana samodzielnie lub przy niewielkim nakładzie kosztów. Ważne, by w dobrym świetle przedstawiała Ciebie i Twoje usługi oraz by trafiała do właściwych osób. Staraj się, by każdy potencjalny klient przeszedł przez tę stronę zanim złoży zamówienie. Własna strona pełni rolę czegoś w rodzaju wizualnej „infolinii” na temat Twojej działalności. Umieść tam przynajmniej najważniejsze informacje mogące interesować Twoich klientów. Jeśli świadczysz usługi w tradycyjnej formie, nie zapomnij dodać mapki.

Bądź widoczny

Jeśli prowadzisz serwis naprawy harleyów, bądź aktywny w środowisku harleyowców – pojedź na zlot, komentuj wpisy na forach tematycznych. Bądź tam, gdzie mogą być Twoi klienci. Dzięki internetowi jest to szczególnie łatwe. Komentuj wpisy na blogach, na Facebooku i nie ukrywaj przy tym, czym się zajmujesz. Nie spamuj i nie stosuj nachalnej reklamy, ale zarazem nie bądź przesadnie skromny. Staraj się być pomocny. Jeśli ktoś zadaje na forum pytanie związane w jakikolwiek sposób z Twoją działalnością, przyjmij rolę życzliwego eksperta i spróbuj pomóc.

Czas

Czas jest sprzymierzeńcem usługodawcy. Jeśli działasz na rynku długo, nadążasz za duchem czasu (masz aktualną wiedzę i orientację na temat rynku, na którym działasz), będziesz zdobywał coraz więcej klientów. Niektórzy będą do Ciebie wracali, jednocześnie pojawiać się będą nowi. Nie ważne czy jesteś właścicielem serwisu komputerowego, czy fotografem ślubnym. Im dłużej działasz na rynku, tym jesteś bardziej rozpoznawalny. Do im większej liczby osób dotrze pozytywna opinia na Twój temat, tym więcej będziesz miał klientów. Gdy samonapędzające się koło ruszy, wkrótce zapomnisz o tych chwilach, kiedy wyglądałeś przez okno lub sprawdzałeś pocztę niecierpliwie oczekując pierwszego klienta.

Marcin Pietraszek

Fot. Getty Images

Exit mobile version