Bizrun.pl

Rejestracja firmy 2012 – w 3 krokach

Jak założyć firmę? Powoli staje się to coraz prostsze, choć jak dotychczas, wciąż trudno załatwić wszystkie formalności przez internet lub w jednym okienku.

Teoretycznie możesz zarejestrować firmę przez internet. Praktycznie, potrzebujesz do tego certyfikowanego podpisu cyfrowego lub Profilu Zaufanego (można go uzyskać w wybranych jednostkach ZUS i urzędach skarbowych). Jeśli nie masz ani jednego, ani drugiego, szybciej będzie dopełnić rejestracji w dowolnym urzędzie miasta i gminy (nie istnieje już żadna rejonizacja).

1. Wypełnij wniosek do CEIDG

W 2011 r. rejestry przedsiębiorców przestały być prowadzone przez gminy. Teraz istnieje jedna Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Na stronie www.firma.gov.pl znajdziesz szczegółowe informacje, wnioski i instrukcje ich wypełniania.

Rejestracja firmy (kliknij)

Tam też, za pomocą odpowiedniego kreatora, możesz wypełnić swój wniosek on-line i przesłać go do systemu. Jeśli nie podpisujesz dokumentu cyfrowo, otrzymasz kod, z którym powinieneś udać się do urzędu gminy. Tam pokażesz kod, Twój wniosek zostanie zidentyfikowany, po czym ręcznie podpiszesz wniosek. Nic przy tym nie zapłacisz, bo rejestracja jest darmowa.

Twój wniosek zostanie automatycznie przesłany do innych urzędów. Zostaniesz zgłoszony jako płatnik składek w ZUS, otrzymasz numer REGON, a jeśli jeszcze nie masz – dostaniesz także numer NIP (o Twojej firmie zostanie więc powiadomiony także urząd skarbowy). Również za pomocą wniosku określisz wybraną formę opodatkowania.

Potwierdzeniem założenia firmy będzie wpis do systemu. Nie otrzymasz żadnego papierowego dokumentu. Wydruk z CEIDG możesz wykonać sam, np. na domowej drukarce.

Gratulacje – od tej chwili możesz prowadzić działalnośc gospodarczą! Ale to jeszcze nie wszystko.

2. Zgłoszenie do ubezpieczeń ZUS

Dzięki wypełnieniu wniosku CEIDG zostaniesz zarejestrowany w ZUS jako płatnik składek. Ale do poszczególnych ubezpieczeń musisz zapisać się samodzielnie!

W ciągu 7 dni od rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej, powinieneś wypełnić wnioski ZUS ZUA oraz ZUS ZZA. Szczegóły znajdziesz w ulotce (kliknij, aby ściągnąć lub zobaczyć plik PDF).

3. Zgłoszenie do VAT

Pomimo, że CEIDG skontaktuje się w Twojej sprawie z urzędem skarbowym, nie zajmie się sprawą VAT. Zgłoszenia elektronicznego do VAT możesz dokonać tylko wtedy, jeśli dysponujesz podpisem cyfrowym.

W innym wypadku, jeśli chcesz być płatnikiem VAT, musisz osobiście zgłosić się do Twojego urzędu skarbowego, wypełnić wniosek VAT-R oraz wpłacić 170 zł na konto urzędu gminy, na terenie którego znajduje się dany urząd skarbowy.

WAŻNE! Bycie „vatowcem” na początku działalności przeważnie nie jest obowiązkowe (poza ściśle określonymi wyjątkami), ale w wielu wypadkach opłaca się, ponieważ umożliwia zwrot zapłaconego podatku VAT.

Co dalej?

Jeśli nie zatrudniasz pracowników, po spełnieniu powyższych formalności możesz zamówić pieczątkę oraz udać się do banku, by założyć konto firmowe.

Więcej formalności czeka Cię, jeśli zatrudnisz pracowników. W ciągu 30 dni od zatrudnienia pierwszego pracownika powinieneś wypełnić karty zgłoszeń pracodawcy do Państwowej Inspekcji Pracy (wystarczy elektronicznie) oraz do Państwowej Inspekcji Sanitarnej (osobiście).

Pamiętaj także, że pewne rodzaje działalności mogą wymagać oddzielnych koncesji lub zezwoleń, w tym np. sanepidu i straży pożarnej.

Przeczytaj także: Nowe zasady rejestrowania firmy

Marcin Pietraszek

Fot. Getty Images


Exit mobile version