Site icon Bizrun.pl

Zakładanie firmy w czasie kryzysu

Planowanie działalności gospodarczej w trudniejszych czasach powinno wyglądać trochę inaczej niż w okresie rynkowej koniunktury.

Zakładanie firmy w czasie spowolnienia gospodarczego, a z takim mamy obecnie do czynienia, wiąże się ze szczególnym ryzykiem. Gdy sytuacja jest trudna, klienci ograniczają swoje wydatki, mogą więc nie być skłonni do testowania produktów i usług firmy, która dopiero wchodzi na rynek.

WAŻNE! W trudnych czasach szczególnie ważne będzie zadbanie o przewagę konkurencyjną oraz o jak najbardziej efektywne wykorzystanie posiadanych zasobów.

Jak to zrobić?

STRATEGIE CENOWE

Sprzedawaj taniej

Jeśli właśnie teraz chcesz wejść na rynek, najłatwiej będzie Ci przyciągnąć klientów, gdy zaproponujesz im produkty lub usługi o podobnej jakości jak Twoi konkurenci, ale za niższą cenę.

Może to być zarówno Twoją stałą strategią, jak i stanowić ofertę promocyjną, potrzebną do pozyskania pierwszych kupujących. Potem, gdy przekonają się oni do odpowiedniej jakości, być może będą skłonni zapłacić za to samo więcej. Nie jest to jednak pewne!

Może się np. okazać, że do danej kategorii produktów klienci nie przykładają dużego znaczenia, a o wyborze konkretnej oferty decyduje wyłącznie cena. Wówczas rezygnacja z „taniości” może ujawnić nikłą lojalność dotychczasowych klientów. Dlatego kuszenie niską ceną wymaga dużej ostrożności. Pamiętaj, że pieniądze, jakie otrzymasz od klientów, muszą zapewnić rentowność Twojemu przedsięwzięciu.

Daj więcej za tę samą cenę

Ta strategia także może być kosztowna, ale czasem jest niezbędna, by udało się zdobyć nowy rynek. Większe opakowanie produktu? Dodatek gratis? Bezpłatne aktualizacje programu przez dwa lata od daty zakupu? Gwarancja 100% satysfakcji lub zwrot pieniędzy? Możliwości jest wiele.

Ważne, aby Twoja propozycja była w wyrażny sposób szersza od tej, jaką mają do zaoferowania Twoi konkurenci. Przewaga ta nie powinna być symboliczna. Dla osoby, która zetknie się z Twoją ofertą nie powinno być żadnych wątpliwości, że to Ty dajesz więcej.

Nie zapominaj jednak o ryzyku. Jeśli przyzwyczaisz klientów, że kupując jeden produkt, drugi zawsze dostają gratis, trudno będzie ich od tego odzwyczaić. Łatwiej już przełkną niewielki wzrost ceny za taki rozszerzony pakiet.

STRATEGIE OFERTOWE

Rozszerz zakres usług

Wykorzystaj zasoby, które już masz – zarówno pracowników, których zatrudniasz (ich wiedzę, umiejętności, a nawet samą ich obecność w firmie), jak i sprzęt.

Jeśli w Twoim biurze dana osoba zajmuje się odbieraniem telefonów oraz obsługą korespondencji, możliwe, że w tym samym czasie mogłaby także przyjmować zlecenia np. dla zaprzyjaźnionego biura tłumaczeń. Twoja firma mogłaby natomiast zarabiać na prowizji od przyjmowanych zamówień.

Jeśli zajmujesz się drukowaniem wizytówek, być może mógłbyś rozszerzyć ofertę o drukowanie dyplomów bądź innych materiałów przy wykorzystaniu dokładnie tych samych drukarek. Wykorzystaj to, co już masz, by rozszerzyć wachlarz usług i zarabiać więcej.

Dzięki takiej strategii możesz zdywersyfikować swoją ofertę. W czasach kryzysu lub spowolnienia gospodarczego to szczególnie ważne, bo pozwoli Ci czerpać przychody z kilku różnych źródeł. Oznacza to, że jeśli np. popyt na wizytówki spadnie, nie odczujesz tego dotkliwie, bo stratę zrekompensują zamówienia na ulotki. Najlepiej od razu planuj swój biznes w taki właśnie sposób.

Pracuj wydajniej

Ta strategia dobrze komponuje się z wcześniejszą. Jeśli osoba zatrudniona w biurze będzie obsługiwała różnych klientów, jej czas pracy zostanie wykorzystany w sposób efektywny. Jeśli te same drukarki będą używane do realizacji różnych usług, także sprzęt zostanie efektywniej wykorzystany.

Można jednak pójść dalej. Firma szyjąca ubrania może wykorzystać ścinki materiałów inaczej niż wyrzucając je na śmietnik. Można z nich wykonywać np. maskotki. Drukarnia, w której zostaje wiele niewykorzystanego papieru, może robić z niego np. notatniki.

Rzecz w tym, abyś maksymalnie wykorzystał wszystko, czym dysponujesz, jak najmniej elementów marnując i wyrzucając. Nastawienie na maksymalizację wydajności jest nie tylko ekonomiczne, ale i ekologiczne. W ten sposób zadbasz zarówno o własny interes, jak i o środowisko naturalne.

Marcin Pietraszek

Fot. Getty Images

Exit mobile version