Planowanie działalności gospodarczej w trudniejszych czasach powinno wyglądać trochę inaczej niż w okresie rynkowej koniunktury.
Zakładanie firmy w czasie spowolnienia gospodarczego, a z takim mamy obecnie do czynienia, wiąże się ze szczególnym ryzykiem. Gdy sytuacja jest trudna, klienci ograniczają swoje wydatki, mogą więc nie być skłonni do testowania produktów i usług firmy, która dopiero wchodzi na rynek.
WAŻNE! W trudnych czasach szczególnie ważne będzie zadbanie o przewagę konkurencyjną oraz o jak najbardziej efektywne wykorzystanie posiadanych zasobów.
Jak to zrobić?
STRATEGIE CENOWE
Sprzedawaj taniej
Jeśli właśnie teraz chcesz wejść na rynek, najłatwiej będzie Ci przyciągnąć klientów, gdy zaproponujesz im produkty lub usługi o podobnej jakości jak Twoi konkurenci, ale za niższą cenę.
Może to być zarówno Twoją stałą strategią, jak i stanowić ofertę promocyjną, potrzebną do pozyskania pierwszych kupujących. Potem, gdy przekonają się oni do odpowiedniej jakości, być może będą skłonni zapłacić za to samo więcej. Nie jest to jednak pewne!
Może się np. okazać, że do danej kategorii produktów klienci nie przykładają dużego znaczenia, a o wyborze konkretnej oferty decyduje wyłącznie cena. Wówczas rezygnacja z „taniości” może ujawnić nikłą lojalność dotychczasowych klientów. Dlatego kuszenie niską ceną wymaga dużej ostrożności. Pamiętaj, że pieniądze, jakie otrzymasz od klientów, muszą zapewnić rentowność Twojemu przedsięwzięciu.
Daj więcej za tę samą cenę
Ta strategia także może być kosztowna, ale czasem jest niezbędna, by udało się zdobyć nowy rynek. Większe opakowanie produktu? Dodatek gratis? Bezpłatne aktualizacje programu przez dwa lata od daty zakupu? Gwarancja 100% satysfakcji lub zwrot pieniędzy? Możliwości jest wiele.
Ważne, aby Twoja propozycja była w wyrażny sposób szersza od tej, jaką mają do zaoferowania Twoi konkurenci. Przewaga ta nie powinna być symboliczna. Dla osoby, która zetknie się z Twoją ofertą nie powinno być żadnych wątpliwości, że to Ty dajesz więcej.
Nie zapominaj jednak o ryzyku. Jeśli przyzwyczaisz klientów, że kupując jeden produkt, drugi zawsze dostają gratis, trudno będzie ich od tego odzwyczaić. Łatwiej już przełkną niewielki wzrost ceny za taki rozszerzony pakiet.