Site icon Bizrun.pl

Załóż sklep stacjonarny

Choć sklepy internetowe wyrastają jak grzyby po deszczu, Polacy i tak większość zakupów  robią w sklepach stacjonarnych. Tradycyjny sklep to wciąż dobry pomysł na biznes, ale do jego realizacji trzeba się dobrze przygotować.

Chcesz założyć własny sklep? Twój sukces będzie zależał od kilku elementów.

Branża

Każda branża ma swoją specyfikę. Trochę inaczej działają sklepy budowlane, inaczej funkcjonują te kosmetyczna, jeszcze inaczej będzie w wypadku apteki.

Jeśli dopiero przymierzasz się do założenia sklepu, wielu rzeczy jeszcze nie wiesz. Nie utrudniaj sobie życia jeszcze bardziej, wybierając branżę, na której absolutnie się nie znasz, a szczególnie taką, która nawet Cię nie interesuje.

Nie otwieraj sklepu motoryzacyjnego, jeśli nigdy nie interesowałeś się samochodami. Wybierz dziedzinę, którą mógłbyś się zajmować przez najbliższych kilka lat.

Konkurencja

Ile jest podobnych sklepów w mieście lub dzielnicy? Jaki asortyment oferują? Czego w tych sklepach brakuje? Z czego nie są zadowoleni ich klienci? I wreszcie – jakie przychody i jakie zyski mogą generować Twoi konkurenci?

Im dokładniej będziesz potrafił odpowiedzieć na podobne pytania, tym łatwiej będzie Ci podjąć skuteczną walkę o własne miejsce na rynku.

Miejsce

Najlepsze są ciągi handlowe i galerie handlowe. Sklep ma sens tam, gdzie są ludzie. Założenie sklepu w miejscu, w którym nic nie ma, z nadzieją, że dużo zarobisz, bo nie będziesz miał konkurentów, może okazać się złudne. Istnieje ryzyko, że klienci wcale do Ciebie nie przyjdą, bo nie mają zwyczaju robić zakupów w tej okolicy, wybiorą się natomiast od razu tam, gdzie obok siebie jest pięć podobnych sklepów. Gdy nie znajdą czegoś w jednym, kupią to w drugim lub piątym. Dlatego nie zawsze warto być pierwszym ani jedynym.

Lokal

Gdy Twoim konkurentem jest duży, ładnie urządzony sklep, możesz mieć problem, jeśli swój punkt handlowy zorganizujesz w małej, obskurnej budce. Jeśli do tego w Twoim lokalu zmieści się znacznie mniej towaru niż w podobnym sklepie obok, jak bardzo byś się nie starał, nie będziesz miał równie szerokiego asortymentu. Chyba, że wyspecjalizujesz się w jakimś wąskim segmencie i np. niedaleko sklepu motoryzacyjnego otworzysz punkt sprzedaży tłumików do aut różnych marek lub zajmiesz się sprzedażą części wyłącznie do fiatów.

Postaraj się o lokal, do którego nie będzie trzeba wchodzić po schodach, ani przez podwórko. O ile nie działasz w galerii handlowej, dostęp do sklepu powinien być możliwy bezpośrednio z chodnika przy ulicy.

Grupa docelowa

Pomyśl, kto ma być klientem Twojego sklepu. Czy to sklep z artykułami gospodarstwa domowego dla pań domu, w którym kosmetyki mogą stanowić uzupełnienie oferty, czy raczej drogeria dla dbających o siebie kobiet, w której dodatkowo znajduje się oferta dla domu? W zależności od tego kogo chcesz przyciągnąć, inaczej należy dobrać asortyment, warto też odpowiednio zaaranżować przestrzeń.

Twój punkt handlowy może wyglądać swojsko, przyciągając niezamożnych klientów lub elegancko, wzbudzając zainteresowanie osób z grubszymi portfelami; kolorowy design może być zachęcający dla nastolatków, ale odstraszać ludzi starszych itd.

Ceny

Warto dbać o atrakcyjne ceny, ale… bez przesady! Organizując sklep stacjonarny możesz pozwolić sobie na ceny odrobinę wyższe niż w sklepach internetowych. Przychodząc do Ciebie, klient zyskuje czas, nie musi też ponosić kosztów przesyłki. Ty natomiast ponosisz wyższe koszty niż gdybyś prowadził sklep internetowy. Niestety, ale musi się to przekładać na ceny.

Reklama

Gdy już otworzysz sklep, klienci powinni się o nim dowiedzieć. Nie skąp pieniędzy na promocję, szczególnie przy okazji otwarcia. Ulotki, reklamy dźwiękowe nadawane z samochodów, telebimy, ogłoszenia w prasie lokalnej, plakaty… – możliwości jest bardzo wiele. W dniu otwarcia przygotuj dla klientów szczególnie atrakcyjne promocje.

Obsługa

Sklep działa, klienci zwabieni reklamami przychodzą, ale właśnie teraz czeka Cię najważniejsze zadanie. Musisz sprawić, by osoby odwiedzające sklep po raz pierwszy chciały wracać do niego również w przyszłości.

Zdarza się, że dobrze zlokalizowany sklep, mający dobrze dobrany asortyment, upada. Dzieje się tak wówczas, gdy najsłabszym ogniwem firmy są jej sprzedawcy. Nieuprzejmi, skrzywieni, traktujący klientów przedmiotowo handlowcy potrafią przekuć potencjalny sukces sklepu w porażkę.

Zadbaj o to, by zatrudnić odpowiednie osoby i od razu uczul je na to, że jakość obsługi klientów będzie dla Ciebie bardzo ważna. Postaraj się także, by sprzedawcy dobrze znali towar, który sprzedają i by potrafili kompetentnie doradzać klientom. A jeśli kupujący jakiegoś produktu nie znajdą w sklepie, daj im możliwość składania zamówień.

MP

Fot. Getty Images

Exit mobile version