Choć sklepy internetowe wyrastają jak grzyby po deszczu, Polacy i tak większość zakupów robią w sklepach stacjonarnych. Tradycyjny sklep to wciąż dobry pomysł na biznes, ale do jego realizacji trzeba się dobrze przygotować.
Chcesz założyć własny sklep? Twój sukces będzie zależał od kilku elementów.
Branża
Każda branża ma swoją specyfikę. Trochę inaczej działają sklepy budowlane, inaczej funkcjonują te kosmetyczna, jeszcze inaczej będzie w wypadku apteki.
Jeśli dopiero przymierzasz się do założenia sklepu, wielu rzeczy jeszcze nie wiesz. Nie utrudniaj sobie życia jeszcze bardziej, wybierając branżę, na której absolutnie się nie znasz, a szczególnie taką, która nawet Cię nie interesuje.
Nie otwieraj sklepu motoryzacyjnego, jeśli nigdy nie interesowałeś się samochodami. Wybierz dziedzinę, którą mógłbyś się zajmować przez najbliższych kilka lat.
Konkurencja
Ile jest podobnych sklepów w mieście lub dzielnicy? Jaki asortyment oferują? Czego w tych sklepach brakuje? Z czego nie są zadowoleni ich klienci? I wreszcie – jakie przychody i jakie zyski mogą generować Twoi konkurenci?
Im dokładniej będziesz potrafił odpowiedzieć na podobne pytania, tym łatwiej będzie Ci podjąć skuteczną walkę o własne miejsce na rynku.
Miejsce
Najlepsze są ciągi handlowe i galerie handlowe. Sklep ma sens tam, gdzie są ludzie. Założenie sklepu w miejscu, w którym nic nie ma, z nadzieją, że dużo zarobisz, bo nie będziesz miał konkurentów, może okazać się złudne. Istnieje ryzyko, że klienci wcale do Ciebie nie przyjdą, bo nie mają zwyczaju robić zakupów w tej okolicy, wybiorą się natomiast od razu tam, gdzie obok siebie jest pięć podobnych sklepów. Gdy nie znajdą czegoś w jednym, kupią to w drugim lub piątym. Dlatego nie zawsze warto być pierwszym ani jedynym.