Bizrun.pl

Co pracodawca ceni u absolwenta?

Kompetencje interpersonalne są najważniejszym kryterium ocenianym przez pracodawców u absolwentów uczelni wyższych.

Takiego zdania jest co trzeci respondent badania Kompetencje i kwalifikacje poszukiwane przez pracodawców wśród absolwentów szkół wyższych wchodzących na rynek pracy przeprowadzonego przez SGH, American Chamber of Commerce i firmę doradczą Ernst & Young.

Idealny kandydat, zdaniem pracodawców, musi być przede wszystkim komunikatywny, otwarty na naukę, elastyczny i potrafiący pracować w zespole – wynika z badania.

Kryteria oceny absolwentów
Kliknij, aby zobaczyć

Badanie pokazuje, że czynniki takie jak ocena na dyplomie, kierunek ukończonych studiów czy np. udział w wymianie międzynarodowej schodzą przy ocenie kandydatów na dalszy plan.

Aktywni w cenie

Badanie składało się z 2 części – ankiety internetowej i wywiadów pogłębionych z pracodawcami – dużymi firmami rekrutującymi setki absolwentów rocznie.

W przypadku obu tych badań najczęściej wymienianymi cechami poszukiwanymi u studentów i absolwentów były: komunikatywność, elastyczność, umiejętność dostosowania do zmiany, kreatywność i umiejętność generowania nowych rozwiązań. Pracodawcy szukają również ludzi z pasją, którzy są aktywni w sferze zawodowej i prywatnej.

Jeśli chodzi o oceny na dyplomie, to wprawdzie w ankietach nie miały dużej liczby wskazań, jednak podczas rozmów i warsztatów z pracodawcami podkreślano, że mają one istotne znaczenie, ponieważ wskazują na zaangażowanie danej osoby i jej potencjał.

– To, że pracodawcy najbardziej cenią umiejętności interpersonalne nie oznacza, że absolwenci powinni przestać wpisywać w CV nazwę uczelni, kierunek studiów i odbyte praktyki. Badanie należy interpretować w ten sposób, że w przypadku, gdy pracodawca ma do czynienia z kandydatami o podobnym wykształceniu, ten który wykaże się lepszymi tzw. umiejętnościami miękkimi, będzie miał większe szanse na zatrudnienie – komentuje Urszula Gąsior, partner zarządzający Ernst & Young Academy of Business.

Pracodawcy zadowoleni, ale…

Z badania na pierwszy rzut oka wynika całkiem pozytywny obraz polskiego systemu edukacji. Aż 84 proc. respondentów ocenia poziom przygotowania do pracy absolwentów „raczej pozytywnie”. Tylko 3 proc. badanych wyraziło zdecydowane niezadowolenie z przygotowania absolwentów.

Zdaniem autorów raportu odpowiedź „raczej pozytywnie” należy interpretować jako średnią. Oznacza to, że badane firmy uważają, że absolwenci są na akceptowalnym, a często przewyższającym oczekiwania poziomie. Zwłaszcza jeśli chodzi o potencjał i wybrane kompetencje i kwalifikacje.

Mimo to, wciąż jest wiele obszarów i kompetencji, w których pracodawcy nie są zadowoleni z przygotowania absolwentów – czyli tzw. luka kompetencyjna jest znacząca. Zdaniem pracodawców, u absolwentów najgorzej jest z umiejętnością określania priorytetów, organizacją pracy, poprawną samooceną i komunikacją.

Ekonomiści bardziej komunikatywni

Z badania wynika, że umiejętność efektywnej komunikacji jest najbardziej pożądaną cechą wśród absolwentów (średnia ocena 4,69 na 5 możliwych do zdobycia punktów). Pracodawcy zwracali na nią szczególną uwagę również podczas wywiadów pogłębionych.

Pod pojęciem „efektywnej komunikacji” kryje się komunikacja ustna (np. jasne zaprezentowanie problemu, rozwiązania, wyników pracy, wykonanie prezentacji, dobra autoprezentacja) i pisemna (posługiwanie się programami komputerowymi, sprawne pisanie notatek, itp.).

Pracodawcy lepiej oceniają umiejętności komunikacyjne absolwentów uczelni ekonomicznych. Autoprezentacja i komunikacja stanowią natomiast rozwojowe wyzwanie w przypadku absolwentów uczelni technicznych. Również umiejętność pracy w zespole była podkreślana w rozmowach jako absolutna konieczność.

– Firmy międzynarodowe często bardzo podkreślały również umiejętność współpracy z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, krajów i religii, funkcjonowania w środowisku międzynarodowym. Niezbędna przy tym cecha to otwartość na inne kultury, rozwiązania, sposoby komunikowania się i pracy – mówi Urszula Gąsior.

– Zdaniem badanych, idealny kandydat to taki, który potrafi efektywnie się komunikować, jest otwarty na uczenie się i rozwój, aktywny i zaangażowany w to co robi, potrafi odnaleźć się w każdej sytuacji i pracować w zespole. Te 5 cech najczęściej przewijało się w rozmowach z pracodawcami – konkluduje Gąsior.

Informacje o badaniu

Badanie prowadzone było w maju 2012 roku przez 3 podmioty: Szkołę Główną Handlową w Warszawie, American Chamber of Commerce i Ernst & Young Academy of Business. Badaniem objęto łącznie przedstawicieli ponad 60 podmiotów – głównie średnich i dużych firm, wśród których były podmioty rekrutujące rocznie nawet ponad 200 pracowników. Łączna liczba zatrudnianych przez badane firmy absolwentów wyniosła w roku 2011 ponad 1.400 osób. Z przedstawicielami największych podmiotów rekrutujących rocznie powyżej setki absolwentów przeprowadzono wywiady pogłębione.

Fot. Getty Images


Exit mobile version