Kompetencje interpersonalne są najważniejszym kryterium ocenianym przez pracodawców u absolwentów uczelni wyższych.
Takiego zdania jest co trzeci respondent badania Kompetencje i kwalifikacje poszukiwane przez pracodawców wśród absolwentów szkół wyższych wchodzących na rynek pracy przeprowadzonego przez SGH, American Chamber of Commerce i firmę doradczą Ernst & Young.
Idealny kandydat, zdaniem pracodawców, musi być przede wszystkim komunikatywny, otwarty na naukę, elastyczny i potrafiący pracować w zespole – wynika z badania.

Badanie pokazuje, że czynniki takie jak ocena na dyplomie, kierunek ukończonych studiów czy np. udział w wymianie międzynarodowej schodzą przy ocenie kandydatów na dalszy plan.
Aktywni w cenie
Badanie składało się z 2 części – ankiety internetowej i wywiadów pogłębionych z pracodawcami – dużymi firmami rekrutującymi setki absolwentów rocznie.
W przypadku obu tych badań najczęściej wymienianymi cechami poszukiwanymi u studentów i absolwentów były: komunikatywność, elastyczność, umiejętność dostosowania do zmiany, kreatywność i umiejętność generowania nowych rozwiązań. Pracodawcy szukają również ludzi z pasją, którzy są aktywni w sferze zawodowej i prywatnej.
Jeśli chodzi o oceny na dyplomie, to wprawdzie w ankietach nie miały dużej liczby wskazań, jednak podczas rozmów i warsztatów z pracodawcami podkreślano, że mają one istotne znaczenie, ponieważ wskazują na zaangażowanie danej osoby i jej potencjał.
– To, że pracodawcy najbardziej cenią umiejętności interpersonalne nie oznacza, że absolwenci powinni przestać wpisywać w CV nazwę uczelni, kierunek studiów i odbyte praktyki. Badanie należy interpretować w ten sposób, że w przypadku, gdy pracodawca ma do czynienia z kandydatami o podobnym wykształceniu, ten który wykaże się lepszymi tzw. umiejętnościami miękkimi, będzie miał większe szanse na zatrudnienie – komentuje Urszula Gąsior, partner zarządzający Ernst & Young Academy of Business.
Pracodawcy zadowoleni, ale…
Z badania na pierwszy rzut oka wynika całkiem pozytywny obraz polskiego systemu edukacji. Aż 84 proc. respondentów ocenia poziom przygotowania do pracy absolwentów „raczej pozytywnie”. Tylko 3 proc. badanych wyraziło zdecydowane niezadowolenie z przygotowania absolwentów.