Site icon Bizrun.pl

Coraz częściej bony na Wielkanoc

Jak pokazują wyniki badań, dla ponad 31 proc. organizacji Wielkanoc jest okazją do przyznania świadczeń pozapłacowych. Oznacza to wzrost o ponad 60 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Sezonowość wręczania bonów podarunkowych od wielu lat się nie zmienia, nadal najczęstszą okazją do przyznania pracownikom gratyfikacji czy podarowania upominków są święta. Bardzo popularną formą świątecznych prezentów przekazywanych przez pracodawców pozostają paczki i bony podarunkowe.

Według badań, ponad 1/3 wszystkich polskich firm wręcza pracownikom kupony, które stały się już elementem świątecznej tradycji praktykowanej przez różne instytucje, bez względu na wielkość czy pochodzenie organizacji.

Święta z pracownikami

Wyniki badań wskazują, iż dla niemal 68 proc. organizacji Boże Narodzenie jest okazją do wręczenia świadczeń pozapłacowych, następny w kolejności jest okres wakacyjny, a potem Wielkanoc, którą wymieniło 31 proc. firm.

To wzrost o ponad 60 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. W okresie Wielkiej Nocy firmy często sięgają po takie rozwiązania jak tradycyjne kupony podarunkowe z atrakcyjnym pakietem promocji i przedpłacone karty oraz zestawy prezentowe, np. Vivabox.

– Prawidłowo skonstruowany pakiet motywatorów pozapłacowych powinien oferować benefity, które z definicji nie przypominają pensji, gdyż ich celem jest zaspokojenie indywidualnych potrzeb pracowników. Jeśli pracodawca chce zmotywować pracownika do efektywniejszej pracy lub budować jego lojalność, musi umiejętnie wpisać się w jego potrzeby, czyli tak dostosować system świadczeń pozapłacowych, by pomóc zatrudnionemu realizować jego zawodowe lub osobiste cele – mówi Magdalena Słomczewska, kierownik kategorii Motywacja Pracowników w firmie Sodexo Motivation Solutions.

Rośnie rola świadczeń pozapłacowych

Badania niezależnego Instytutu ARC Rynek i Opinia pokazują również, iż stale wzrasta rola świadczeń motywacyjnych w systemach wynagrodzeń polskich firm. Roczne budżety przeznaczone na benefity pozapłacowe od kilku lat systematycznie się powiększają.

Mimo znacznego osłabienia gospodarczego, w 2011 roku wysokość budżetów przeznaczanych na świadczenia pozapłacowe dla pracowników utrzymała się na tym samym poziomie, a nawet nieznacznie wzrosła w stosunku do 2010 roku. Z kolei w 2012 roku aż 20 proc. firm planuje zwiększenie budżetów na ten cel.

Wynika to z faktu, iż zwykła pensja nie motywuje już pracowników w stopniu wystarczającym. Dziś pracownicy oczekują takiego systemu motywatorów pozapłacowych, który zaoferuje im różnorodne benefity pozwalające zaspokajać ich indywidualne potrzeby. Odpowiedzią jest więc oferta zawierająca, oprócz pensji zasadniczej, elastyczny system świadczeń pozapłacowych.

Matka doceni sfinansowaną przez firmę opiekę medyczną dla swoich dzieci, a lojalność specjalisty zbuduje atrakcyjny kurs językowy. Motywatory pozapłacowe, to przede wszystkim elastyczny element wynagrodzenia, w odróżnieniu od pensji zasadniczej, która stanowi stałe obciążenie dla firmy.

WAŻNE! Świadczenia pozapłacowe pozwalają na dostosowanie poziomu wynagrodzeń do bieżącej kondycji finansowej przedsiębiorstwa czy wyników osiąganych przez pracownika lub zespół.

Nowoczesność na talerzu

Coraz bardziej popularne staje też się dofinansowywanie przez pracodawcę posiłków dla pracowników. Taką formę długofalowej motywacji stosuje aż 12,4 proc. przebadanych przez ARC Rynek i Opinia firm.

Szczególnie widoczne jest to w przedsiębiorstwach mających swoje siedziby w dużych miastach. Część z nich wybiera nowoczesne rozwiązania elektroniczne, takie jak przedpłacona Karta Lunch Pass. To jedyna karta na rynku, której towarzyszy tak bogaty pakiet promocji sięgających do 40 proc. w sieci wybranych partnerów m.in. w pizzeriach Dominium i Pizza Hut, sieci Burger King, KFC, restauracjach orientalnych Noodle w Pudle, czy wybranych restauracjach Subway.

Dodatkową korzyścią zarówno dla pracodawcy, jak i pracownika jest fakt zwolnienia wartości przekazanych środków ze składki ZUS do 190 zł miesięcznie na pracownika.

Dlaczego lubimy bony?

Czynnikami decydującymi o wyborze m.in. kuponów jest sieć punktów akceptujących oraz atrakcyjność oferty promocyjnej.

Coraz większym zainteresowaniem cieszy się także nowoczesne rozwiązanie jakim jest przedpłacona karta podarunkowa, która identycznie jak gotówka sfinansowana ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, jest zwolniona z podatku dochodowego do wysokości 380 zł w roku podatkowym na pracownika.

Dodatkowo, oprócz wartości nominalnej, karta podarunkowa oferuje rabaty i promocje w kilku tysiącach punktów w całej Polsce.

Fot. Getty Images

Exit mobile version