Jak pokazują wyniki badań, dla ponad 31 proc. organizacji Wielkanoc jest okazją do przyznania świadczeń pozapłacowych. Oznacza to wzrost o ponad 60 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Sezonowość wręczania bonów podarunkowych od wielu lat się nie zmienia, nadal najczęstszą okazją do przyznania pracownikom gratyfikacji czy podarowania upominków są święta. Bardzo popularną formą świątecznych prezentów przekazywanych przez pracodawców pozostają paczki i bony podarunkowe.
Według badań, ponad 1/3 wszystkich polskich firm wręcza pracownikom kupony, które stały się już elementem świątecznej tradycji praktykowanej przez różne instytucje, bez względu na wielkość czy pochodzenie organizacji.
Święta z pracownikami
Wyniki badań wskazują, iż dla niemal 68 proc. organizacji Boże Narodzenie jest okazją do wręczenia świadczeń pozapłacowych, następny w kolejności jest okres wakacyjny, a potem Wielkanoc, którą wymieniło 31 proc. firm.
To wzrost o ponad 60 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. W okresie Wielkiej Nocy firmy często sięgają po takie rozwiązania jak tradycyjne kupony podarunkowe z atrakcyjnym pakietem promocji i przedpłacone karty oraz zestawy prezentowe, np. Vivabox.
– Prawidłowo skonstruowany pakiet motywatorów pozapłacowych powinien oferować benefity, które z definicji nie przypominają pensji, gdyż ich celem jest zaspokojenie indywidualnych potrzeb pracowników. Jeśli pracodawca chce zmotywować pracownika do efektywniejszej pracy lub budować jego lojalność, musi umiejętnie wpisać się w jego potrzeby, czyli tak dostosować system świadczeń pozapłacowych, by pomóc zatrudnionemu realizować jego zawodowe lub osobiste cele – mówi Magdalena Słomczewska, kierownik kategorii Motywacja Pracowników w firmie Sodexo Motivation Solutions.
Rośnie rola świadczeń pozapłacowych
Badania niezależnego Instytutu ARC Rynek i Opinia pokazują również, iż stale wzrasta rola świadczeń motywacyjnych w systemach wynagrodzeń polskich firm. Roczne budżety przeznaczone na benefity pozapłacowe od kilku lat systematycznie się powiększają.