Site icon Bizrun.pl

Etat opłaca się pracodawcy

Właściciele firm często unikają zatrudniania pracowników na podstawie umowy o pracę, chcąc ograniczyć koszty zatrudnienia. Są jednak sytuacje, w których warto wziąć pod uwagę pełny etat.

Podstawowe korzyści wiążą się z dyspozycyjnością oraz zaangażowaniem pracownika zatrudnionego na pełny etat. Jeśli zależy Ci na pracowniku lojalnym, którzy zwiąże się z Twoją firmą na dłużej i będzie efektywnie pracował, żadna inna umowa nie będzie lepsza od umowy o pracę.

40 godzin w tygodniu

Pracownik zatrudniony na pełnym etacie będzie pracował dla Ciebie 40 godzin w tygodniu, czyli przeważnie po 8 godzin od poniedziałku do piątku (choć czas pracy można także podzielić inaczej).

W tym czasie ma obowiązek wykonywać swoje obowiązki i, jeśli tak to zostało ustalone, przebywać w miejscu pracy. Możesz więc mieć pewność, że pracownik będzie na stanowisku zawsze, gdy będziesz go potrzebował.

Zaangażowanie

Pracownik związany stałą umową przeważnie uważa swoją pracę za bardziej poważną. Gdy otrzymuje umowę o dzieło lub umowę-zlecenie, traktuje pracodawcę jako „przejściowego”, w drodze do pełnego etatu.

Umowa o pracę oznacza związanie się z firmą na dłużej. Przekłada się to na zaangażowanie pracownika, któremu zależy, by w dłuższej perspektywie jego praca przynosiła efekty i była doceniana przez przełożonych.

Utożsamienie z firmą

Pracownik zatrudniony na etacie czuje się częścią firmy, a więc utożsamia się z jej celami i wartościami. Sprawy firmy są dla niego ważne, stają się częścią jego życia. Przekłada się to na jakość pracy, a także na kreatywność pracownika.

Integracja

Gdy pracownik jest już formalnie przyjęty do zespołu i zatrudniony na równych prawach z innymi, łatwiej się integruje. Czuje się wówczas nie tylko przedstawicielem firmy, ale także częścią grupy, która podziela podobne wartości. Łatwiej stworzyć zgrany i dobrze pracujący zespół, jeśli składa on się z pracowników etatowych.

Motywacja

Łatwiej zmotywować do lepszej pracy i osiągania określonych wyników osobę, która związana jest z firmą długotrwałą umową. Osoba taka czuje się zobowiązana do wykonywania określonych obowiązków i osiągania efektów. Do tego szef może łatwiej taką osobę motywować, zarówno poprzez gratyfikacje finansowe, jak i społeczne (np. awans, szkolenie).

Kontrola

Pracownika na etacie łatwiej kontrolować i rozliczać z wykonywanych zadań. Można od niego wymagać więcej. Menedżer ma większe możliwości, by sprawdzać, nagradzać i karać osobę, która jest etatowym pracownikiem niż taką, która związana jest z firmą innym typem umowy.

Wizerunek

Również wizerunek pracodawcy staje się lepszy, gdy nie zatrudnia pracowników na tzw. „śmieciowych” umowach. Warto pamiętać, że pracownicy będą opowiadali o swojej pracy na zewnątrz. Mogą wówczas tworzyć firmie dobry lub zły PR. Umowy o pracę są tym, co czyni pracodawcę bardziej wiarygodnym w oczach innych.

MP

Fot. Getty Images

Exit mobile version