Gdy firma boryka się z dużą rotacją pracowników, pierwszym przypuszczeniem, jakie pojawia się jako uzasadnienie takiego stanu rzeczy, są nieatrakcyjne zarobki. Pracownikom jednak nie zawsze chodzi o pieniądze.
Zarobki są oczywiście ważne. Obojętne czy chodzi o pracownika produkcyjnego, czy o menedżera wysokiego szczebla, jeśli konkurencja za podobną pracę będzie gotowa zapłacić więcej, ma szansę bez trudu „odkupić” pracownika.
Im jednak wyższe lub bardziej specjalistyczne stanowisko, tym mniejsza konieczność uzależniania kariery zawodowej wyłącznie od gratyfikacji finansowych. Specjaliści i menedżerowie zamiast o kolejnej podwyżce, mogą marzyć o czymś innym.
Atmosfera w pracy
Pracownicy często rezygnują z pracy w danej firmie z powodu złej atmosfery. Pojęcie atmosfery jest bardzo szerokie, ale najczęściej odnosi się do relacji między samymi pracownikami oraz między pracownikami a przełożonymi.
Ostra rywalizacja, traktowanie ludzi w sposób bezosobowy, brak wrażliwości szefów na relacje interpersonalne – wszystko to sprawia, że pracownicy szybko zbierają się do ucieczki. Taki stan rzeczy wynika też często ze złej organizacji pracy (np. nieczytelnego podziału władzy i obowiązków).
Komunikacja
Przyczyną złej atmosfery bywa też zła komunikacja. Pracownicy nie wiedzą co lub jak powinni robić, nie są zaznajamiani ze sprawami istotnymi dla firmy. W efekcie czują się pomijani w procesie przekazywania informacji. Gdy komunikacja kuleje i staje się źródłem nieporozumień, pracownik może zacząć rozglądać się za zmianą pracodawcy.
Rozwój
Dla osób wykształconych poczucie „stania w miejscu” jest bardzo demotywujące. Jeśli pracownicy nie uczą się niczego nowego, nie rozwijają swoich umiejętności, nie mają szans na awans, zniechęca to ich do dalszych starań. Możliwość awansu i doskonalenia zawodowego może poprawić satysfakcję i zaangażowanie pracownika.
Elastyczność
Pracownicy coraz częściej doceniają zalety pracy na elastycznych zasadach. Ruchomy czas pracy lub możliwość wykonywania pewnych zadań w domu, to coraz poważniejsze argumenty podczas wyboru określonego pracodawcy.
Wynagrodzenie dodatkowe
Pensja ustalona w umowie o pracę to nie wszystko. Pracownicy doceniają firmy, które dają coś jeszcze. Szczególnie cenione przez pracowników są pakiety opieki medycznej. Dobrze też, jeśli w firmie przyznawane są premie za dobre wyniki. Nawet drobne benefity mogą przywiązywać pracownika do firmy i zniechęcać go do odejścia.
Pracodawca, który płaci więcej, ale nie zapewnia dobrej atmosfery ani premii, może być w oczach pracowników gorszy od tego, który oferuje niższe zarobki, ale dba o pozytywne relacje interpersonalne w firmie.
To właśnie firma, która troszczy się o swój zespół, ma większą szansę pozyskać dobrych specjalistów i związać ich ze sobą na dłużej.
MP
Fot. Getty Images