Site icon Bizrun.pl

Jaki powinien być idealny kupiec?

Wykształcony, znający branżę i asortyment, doskonały negocjator, posługujący się bardzo dobrym angielskim – to cechy idealnego kandydata na stanowisko kupca i specjalisty ds. zakupów.

Polski rynek pracy staje się dojrzały – to jeden z głównych wniosków autorów raportu „Kim jest polski kupiec?” opracowanego przez firmę Marketplanet na podstawie danych zgromadzonych przez portal Pracuj.pl. Jak wynika z badania, pracodawcy coraz częściej przedkładają doświadczenie kandydatów nad młodość i ambicje.

„I to doświadczenie w konkretnym obszarze biznesowym. Od przyszłych „zakupowców” oczekują zatem wiedzy oraz umiejętności zdobytych nie w jakiejkolwiek pokrewnej strukturze firmowej, lecz w dziale zakupów. Co znamienne, poszukiwani są kandydaci, którzy do zarządzania zakupami podchodzą i syntetycznie i analitycznie” – czytamy w raporcie.

Zmienia się nawet nomenklatura używana w branży. Coraz częściej pracodawcy poszukują „specjalistów ds. zakupów”, osób które rozumieją całe procesy zakupowe a nie tylko „kupców”, którzy zapewnią odpowiedni asortyment w najniższej cenie.

Angielski wciąż najważniejszy

Podobnie jak w poprzednich latach, najważniejsza dla przyszłych pracodawców jest znajomość angielskiego. Oczekuje tego aż 76 proc. z nich. Na drugim miejscu jest język niemiecki (9 proc.), a na trzecim francuski (4 proc.).

Sporadycznie ogłoszeniodawcy wymagali od przyszłego kandydata umiejętności posługiwania się rosyjskim i czeskim. Połowa pracodawców oczekuje znajomości angielskiego na poziomie bardzo dobrym. Kolejne 38 proc. na poziomie komunikatywnym.

Wykształcenie ważne, ale….

Od kupców i specjalistów ds. zakupów najczęściej wymaga się wykształcenia wyższego kierunkowego (45 proc.) lub wykształcenia wyższego (27,5 proc.). Autorzy raportu zwracają uwagę, że dla pracodawców ważne jest wykształcenie wyższe kierunkowe, pomimo że oferta studiów w tym obszarze wciąż jest niewielka.

Najbardziej cenione jest zarządzanie (w tym zarządzanie zakupami i łańcuchem dostaw) oraz logistyka. Co ciekawe, aż 20 proc. ogłoszeniodawców nie zwraca uwagi na wykształcenie przyszłego pracownika, co przemawia za tezą, iż ważniejsze dla nich jest doświadczenie i umiejętności personalne niż dyplom wyższej uczelni.

Doświadczenie procentuje

Aż 58 proc. pracodawców preferuje kandydatów posiadających doświadczenie na podobnym stanowisku. Ważniejsze są dla nich ogólne predyspozycje i umiejętności niż nawet specjalistyczna, gruntowa wiedza w danej kategorii asortymentowej. Tylko 14 proc. zwraca uwagę na doświadczenie w zakresie zakupów w wybranym asortymencie.

Najczęściej wymagane jest dwu- (38 proc.) i trzyletnie (30 proc.) doświadczenie w zawodzie. Doświadczenie powyżej pięciu lat oczekiwane jest w 10 proc. ofert pracy. Coraz częściej pracodawcy wymagają również doświadczenia w zakresie handlu międzynarodowego (12 proc.). Wymóg ten prawie zawsze występował w parze z biegłą znajomością języka angielskiego.

Obowiązkowa znajomość rynku

Pracodawcy poszukują kandydatów, których charakteryzuje głęboka wiedza rynkowa. Znajomość branży (w tym znajomość producentów, zależności rynku itp.) została wskazana w 61 proc. ogłoszeń.

Pracodawcy poszukują przede wszystkim osób z doświadczeniem związanym z pracą w danym obszarze biznesowym. Oczekują wiedzy i umiejętności zdobytych w dziale zakupów. Z punktu widzenia organizacji liczą się zarówno umiejętności w pracy „z liczbami”, jak i współpraca z ludźmi.

Kupiec, bez względu na specyfikę zakupów, powinien również posiadać umiejętności analityczne – musi analizować, planować i stale poszukiwać nowych możliwości optymalizacyjnych. Z drugiej strony, powinien być w ciągłym kontakcie nie tylko z rynkiem, dostawcami, ale i klientami wewnątrz swojej organizacji, stąd potrzeba umiejętności perswazji i negocjacji oraz zdolności budowania relacji.

Umiejętności w cenie

Najważniejsze dla ogłoszeniodawców są umiejętności negocjacyjne. Wymaga ich blisko jedna czwarta wszystkich pracodawców. Na drugim miejscu wskazywane są zdolności analityczne, czyli umiejętność analizy rynku, formułowania na jej podstawie wniosków i, w dalszej kolejności, przygotowywanie prognoz oraz strategii współpracy z dostawcami na przyszłość. Innymi ważnymi dla pracodawców umiejętności są: budowanie relacji, zdolności organizacyjne, komunikacyjne oraz umiejętność pracy pod presją czasu.

Analizę przeprowadzono na podstawie danych dostarczonych przez portal Pracuj.pl. Dotyczyły one ogłoszeń na stanowiska kupiec i specjalista ds. zakupów w portalu Pracuj.pl ukazujących się na portalu od 1 stycznia do 31 grudnia 2011 roku.

Fot. Getty Images


Exit mobile version