Site icon Bizrun.pl

Kiedy klient może zwrócić towar?

Jeśli handlujesz przez internet, Twoi klienci mają więcej praw niż gdyby zakupu dokonali w sklepie stacjonarnym.

W wypadku prowadzenia sklepu stacjonarnego, do przyjęcia zwracanego przez klienta towaru zobowiązany jesteś tylko wtedy, gdy dany produkt posiada wady, a Ty nie jesteś w stanie ich zlikwidować ani wymienić przedmiotu na pozbawiony wad. Wówczas jedyne, co pozostaje, to przyjąć zwrot i zwrócić klientowi cenę, jaką zapłacił za daną rzecz.

WAŻNE! W wypadku reklamacji w sklepie stacjonarnym, właściciel ma obowiązek w pierwszej kolejności zapewnić bezpłatną naprawę towaru, w drugiej (gdy naprawa nie jest możliwa) –  wymienić uszkodzony produkt na pełnoprawny, a w trzeciej (gdy także wymiana nie jest możliwa) – zwrócić cenę, jaką zapłacił klient.

Inaczej jest w przypadku przedmiotów kupionych na odległość, a więc np. na podstawie katalogu wysyłkowego, w sklepie internetowym lub za pośrednictwem aukcji internetowej (dotyczy opcji „Kup teraz”). W takiej sytuacji klient ma prawo do zwrotu zakupionego towaru w ciągu 10 dni od daty jego nabycia.

Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. z dnia 31 marca 2000 r.) mówi, że „Konsument, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie, w terminie dziesięciu dni”.

W praktyce oznacza to, że klient może zwrócić kupiony towar, o ile odeśle go wraz z pisemnym oświadczeniem o dokonywanym zwrocie. Nie musi przy tym podawać jakiegokolwiek powodu  zwrotu. Sprzedawca ma 14 dni od otrzymania oświadczenia na zwrócenie klientowi należności za towar.

UWAGA! Prawo do zwrotu towaru w ciągu 10 dni NIE DOTYCZY zakupów dokonywanych w formie aukcji z licytacją towaru.

Sprzedawca już na etapie prezentacji towaru powinien powiadomić klienta o przysługującym mu prawie zwrotu. Informacja taka powinna być umieszczona m.in. na stronie sklepu internetowego. Jeśli sprzedawca jej nie zamieścił, przysługujący klientowi termin 10 dni na zwrot towaru zostaje przedłużony do 3 miesięcy.

Zwrotowi nie podlegają:
– artykuły spożywcze
– nagrania audio-video (jeśli usunięto oryginalne opakowanie)
– prenumerata prasy
– przedmioty wykonane lub modyfikowane na indywidualne zamówienie klienta
– towary używane oraz uszkodzone przez klienta.

Koszty odesłania towaru w wypadku jego zwrotu ponosi kupujący.

MP

Fot. Getty Images

Exit mobile version