Site icon Bizrun.pl

Oceń pracownika

„Okresowe oceny pracownicze” to pojęcie, które przywodzi na myśl korporacje. Ale wyznaczać cele i rozliczać z nich pracowników warto wszędzie – także w najmniejszych firmach.

Zanim zaczniesz oceniać pracę swoich ludzi, zadbaj, by wiedzieli, co mają robić. Nie ma nic bardziej demotywującego niż rozliczanie z zadań, które nie zostały zlecone jasno i konkretnie. Uzgodnij z pracownikiem jakie działania trzeba podjąć oraz po czym poznacie, że cele zostały osiągnięte. Ustalcie także czas, jaki przewidujecie na uzyskanie określonych rezultatów.

UWAGA! Cele powinny być skonkretyzowane, mierzalne, akceptowalne przez pracowników, realne do osiągnięcia i terminowe (zasady SMART).

Ocenie podlega nie osoba, ale wykonane przez nią zadanie. Osoba oceniania powinna mieć poczucie, że jeśli jej praca nie zyskuje wysokich not, wynika to z mierzalnych wskaźników, a nie np. z osobistej niechęci przełożonego.

Menedżer oceniający może być dla ocenianego kimś w rodzaju trenera, który nie jest surowym sędzią, ale osobą wspierającą rozwój zawodowy pracownika i pomagającą mu w osiąganiu wspólnie ustalonych celów. Jeśli nie udało się ich uzyskać, należy przedyskutować sprawę z pracownikiem.

Warto zadać wtedy pytania:

– Czego Twoim zdaniem nie udało Ci się osiągnąć?

– Co mogło być tego przyczyną?

– Czy cel został jasno przedstawiony?

– Czy wykonałeś wszystkie kroki prowadzące do osiągnięcia założonych efektów?

– Czego nie zrobiłeś? Dlaczego?

– Co można zrobić, by usunąć lub ominąć pojawiające się przeszkody?

– Czy pomógłby inny podział zadań między pracownikami?

– Czy pomogłoby Ci dodatkowe szkolenie?

– Co jeszcze warto zmienić?

Gdy poznasz opinie pracownika, podejmij decyzje. Być może rzeczywiście jego niepowodzenie wynika ze złego podziału obowiązków lub niezbyt jasno określonych kompetencji.

Być może warto wysłać pracownika na szkolenie lub pokazać mu, jak wykonywać pewne zadania. Oczywiście może się też okazać, że pracownik nie nadaje się do określonej pracy. Ale to również łatwiej określić, jeśli przynajmniej co pół roku będziesz przeprowadzać oceny pracowników.

WAŻNE! Jeśli cele zostały zrealizowane, warto docenić pracownika podwyżką, premią, awansem lub choćby pochwałą. Nagrodą może być także atrakcyjne szkolenie. Pracownik powinien odczuć, że jego wysiłki zostały docenione.

Po osiągnięciu założonych celów, należy uzgodnić z pracownikiem nowe.

Ocena pracownicza powinna opierać się nie tylko na rozmowie. Dobrze jest przygotować kwestionariusz, który po każdej rozmowie oceniającej będziesz wypełniać. Wówczas łatwo Ci będzie porównać wyniki konkretnych osób w dłuższej perspektywie czasowej.

Nie zapominaj także o przekazywaniu pracownikom na bieżąco informacji zwrotnych. Jeśli coś robią źle, nie czekaj do dnia rozmowy oceniającej, by im to zakomunikować.

MP

Fot. Getty Images

Exit mobile version