„Okresowe oceny pracownicze” to pojęcie, które przywodzi na myśl korporacje. Ale wyznaczać cele i rozliczać z nich pracowników warto wszędzie – także w najmniejszych firmach.
Zanim zaczniesz oceniać pracę swoich ludzi, zadbaj, by wiedzieli, co mają robić. Nie ma nic bardziej demotywującego niż rozliczanie z zadań, które nie zostały zlecone jasno i konkretnie. Uzgodnij z pracownikiem jakie działania trzeba podjąć oraz po czym poznacie, że cele zostały osiągnięte. Ustalcie także czas, jaki przewidujecie na uzyskanie określonych rezultatów.
UWAGA! Cele powinny być skonkretyzowane, mierzalne, akceptowalne przez pracowników, realne do osiągnięcia i terminowe (zasady SMART).
Ocenie podlega nie osoba, ale wykonane przez nią zadanie. Osoba oceniania powinna mieć poczucie, że jeśli jej praca nie zyskuje wysokich not, wynika to z mierzalnych wskaźników, a nie np. z osobistej niechęci przełożonego.
Menedżer oceniający może być dla ocenianego kimś w rodzaju trenera, który nie jest surowym sędzią, ale osobą wspierającą rozwój zawodowy pracownika i pomagającą mu w osiąganiu wspólnie ustalonych celów. Jeśli nie udało się ich uzyskać, należy przedyskutować sprawę z pracownikiem.
Warto zadać wtedy pytania:
– Czego Twoim zdaniem nie udało Ci się osiągnąć?
– Co mogło być tego przyczyną?
– Czy cel został jasno przedstawiony?
– Czy wykonałeś wszystkie kroki prowadzące do osiągnięcia założonych efektów?
– Czego nie zrobiłeś? Dlaczego?
– Co można zrobić, by usunąć lub ominąć pojawiające się przeszkody?
– Czy pomógłby inny podział zadań między pracownikami?
– Czy pomogłoby Ci dodatkowe szkolenie?
– Co jeszcze warto zmienić?