Cykl 327 warsztatów w 14 województwach, 3.481 przeszkolonych osób i 1.216 firm biorących udział w projekcie – takim bilansem kończy się inicjatywa „Telepraca – nowa forma organizacji pracy w przedsiębiorstwach”, realizowana przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.
W 2007 roku w Kodeksie Pracy zdefiniowany został nowy termin – telepraca. Zgodnie z artykułem 675 oznacza on każdy rodzaj pracy wykonywanej poza tradycyjnym miejscem zatrudnienia, której wyniki dostarczane są do pracodawcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Mimo, że telepracownicy posiadają identyczne prawa i obowiązki jak inne osoby pracujące w trybie stacjonarnym, ta forma zatrudnienia nie cieszyła się zbyt dużą popularnością. Dzięki inicjatywom takim jak usługa „Telepraca – nowa forma organizacji pracy w przedsiębiorstwach” – Polacy coraz przychylniej patrzą na możliwości, jakie oferuje praca zdalna.
Telepraca z nagrodami
Dwuletnie działania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości zwieńczone zostały konferencją „Telepraca – znaczenie dla rozwoju współczesnej gospodarki”.
3 lutego 2012 r. przedstawiciele administracji rządowej i świata biznesu oraz specjaliści z zakresu doradztwa personalnego debatowali w Warszawie m.in. o uwarunkowaniach dla rozwoju elastycznych form zatrudnienia w Polsce.
Podczas konferencji „Telepraca – znaczenie dla rozwoju współczesnej gospodarki” wręczono również nagrody firmom, które zwyciężyły w konkursie na najlepszy projekt wdrażający telepracę.
Jego laureatem zostało przedsiębiorstwo 4PROFI-T Sp. z o.o, które w ramach usługi „Telepraca – nowa forma organizacji pracy w przedsiębiorstwach” zrealizowało projekt zakładający przejście wszystkich pracowników zatrudnionych w spółce na system pracy zdalnej.
– Podjęliśmy tę decyzję w przeświadczeniu, że nowa forma organizacji pracy przyczyni się do wzrostu profesjonalizmu firmy na rynku usług remontowo-instalatorsko-budowlanych. Atutem telepracy jest większe poczucie odpowiedzialności i samodzielności w podejmowaniu decyzji biznesowych wśród pracowników. Wdrożenie tej formy zatrudnienia w sposób bezpośredni przełożyło się na wydajność pracy, efekty ekonomiczne oraz wzrost satysfakcji z wykonywanych obowiązków pracowniczych – uważa Piotr Budzisz z firmy 4PROFI-T Sp. z o.o.
Drugie miejsce zajęły firmy Crosswords Factory Sp. z o.o. oraz BETA S.C.
Z nadzieją w przyszłość
Dalsze perspektywy dla rozwoju telepracy są równie optymistyczne.
– Brak ograniczeń geograficznych, elastyczny czas pracy, możliwość pogodzenia obowiązków służbowych z życiem prywatnym – to tylko niektóre z zalet telepracy, które sprawiają, że wciąż zwiększa się liczba osób z niej korzystających. W tym roku odsetek ten powinien wzrosnąć o kolejne 2–3% – prognozuje Monika Zakrzewska, Ekspert z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.
Również pracodawcy coraz częściej dostrzegają wpływ telepracy na wzrost konkurencyjności firmy. Z badania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wynika, że wśród właścicieli firm wzrasta popularność tej formy zatrudnienia.
W październiku 2011 roku na zasadach telepracy zatrudniało 3,5% firm z sektora MŚP, zaś w systemie telepracy częściowej 7,3%.
fot. Getty Images