Site icon Bizrun.pl

Poszukiwanie pracownika: profesjonalne ogłoszenie

Gdy poszukując pracownika decydujesz się zlecić ogłoszenie, wydaje się to banalnie proste. Czy wiesz jednak co powinien zawierać taki komunikat, by przyciągnął właściwych kandydatów i odpowiednio prezentował Twoją firmę?

Najpierw musisz podjąć decyzję w jakim medium chcesz opublikować ogłoszenie.

Gdzie się ogłaszać?

Zasada jest prosta – ogłoszenie powinno być tam, gdzie są Twoi kandydaci. Jeśli mają to być osoby wykształcone, z dużych miast, pracujące w biurach, oferta powinna trafić do internetu. Jeśli rekrutować chcesz spośród ludzi, którzy z racji charakteru swojej pracy nie siedzą przy komputerach – choćby pracowników produkcyjnych – lepsze może okazać się ogłoszenie w prasie lokalnej lub regionalnej.

WAŻNE! Jeśli pozyskujesz pracowników do wykonywania prostych czynności, możesz zdecydować się na ogłoszenia drobne w prasie lub w serwisach typu Gumtree. W większości sytuacji lepiej sprawdzi się jednak ogłoszenie modułowe (o określonej powierzchni). Jest ono bardziej widoczne, przyciąga właściwych kandydatów, a dodatkowo może być reklamą dla Twojej firmy.

Dlaczego dobrze napisane ogłoszenie stanowi pierwszy element selekcji kandydatów? Ze względu na opisane wymagania. Przynajmniej część osób, które nie spełniają opisanych wymagań, nie skontaktują się z Tobą, oszczędzając Ci wiele niepotrzebnej pracy, zaś osoby, które uznają, że opis idealnego kandydata odnosi się do nich, poczują się zachęcone do kontaktu.

Jak powinno wyglądać ogłoszenie?

Ogłoszenie warto rozpocząć od krótkiej prezentacji firmy. Nagłówek z opisem tego, czym zajmuje się przedsiębiorstwo, to element promocyjny. Nawet jeśli potencjalny kandydat nie odpowie na ogłoszenie, przynajmniej dowie się czegoś o Twojej firmie – wzrośnie więc jej rozpoznawalność.

Potem warto przedstawić stanowisko, na które potrzebujesz pracownika. Jeśli rekrutujesz sprzedawcę, warto wyjaśnić, czym zatrudniona osoba ma się zajmować. Czy chodzi o sprzedaż za ladą w butiku, przy kasie w supermarkecie, czy może o mobilną sprzedaż u klienta lub telesprzedaż? Warto od razu określić, jaki będzie zakres obowiązków wybranego kandydata.

Kolejnym elementem jest określenie Twoich oczekiwań. Postaraj się, by były one adekwatne do danego stanowiska. Nie stosuj kalek z innych ogłoszeń.

Czy na tym akurat stanowisku wyższe wykształcenie jest konieczne? Czy znajomość języków obcych kiedykolwiek się przyda? Zwróć uwagę na wymagania twarde (związane z edukacją i doświadczeniem) oraz miękkie (wynikające z cech osobowych). W ogłoszeniu warto podzielić oczekiwania na te konieczne oraz mile widziane.

UWAGA! Jeśli dokonasz takiego podziału, wymagać od kandydata możesz jedynie spełnienia tych warunków, które określiłeś jako niezbędne. Nie powinieneś odrzucać kandydatów, którzy nie spełniają kryteriów „mile widzianych”.

Dobrze, jeśli w ogłoszeniu znajdzie się informacja nie tylko o tym, czego firma oczekuje od kandydata, ale i co ona ma do zaoferowania. Umowa o pracę, atrakcyjne wynagrodzenie, rozbudowany system premiowy, szkolenia, miła atmosfera – to tylko kilka zachęt, jakimi można kusić kandydatów.

Coraz bardziej wskazane staje się także podawanie zakresu wynagrodzeń. Zamieszcza się go w postaci widełek, np. „2500-3500 zł”. Zaoszczędzi to czas na selekcję tych kandydatów, którzy i tak nie zgodziliby się na zaproponowane wynagrodzenie, a przyciągnie osoby, dla których zaproponowana kwota jest atrakcyjna.

Niechęć pracodawców przed podawaniem takich informacji wynika przede wszystkim z obaw przed informowaniem konkurentów o wynagrodzeniach w ich przedsiębiorstwach.

Ostatnim elementem ogłoszenia jest przeważnie informacja o tym, w jaki sposób należy przesłać dokumenty aplikacyjne oraz co ma wchodzić w ich skład. Najprostszą formą przesłania aplikacji będzie oczywiście e-mail.

WAŻNE! Nie proś o list motywacyjny, jeśli wiesz, że do niego nie zajrzysz. Jeśli jednak o niego prosisz, potem koniecznie weź go pod uwagę podczas analizowania otrzymanych dokumentów.

Co dalej?

Po otrzymaniu CV i ewentualnie listów motywacyjnych, porównaj swoje oczekiwania z informacjami od kandydatów. Odrzuć te aplikacje, które nie spełniają wymagań określonych jako konieczne. Pozostałe osoby powinieneś zaprosić na rozmowę kwalifikacyjną.

MP

Fot. Getty Images

Exit mobile version