Site icon Bizrun.pl

Rozbudź kreatywność pracowników

Google i Facebook nie bez powodu należą do czołówki najlepszych pracodawców na świecie. Aby przyciągać dobrych kandydatów, a potem rozbudzać kreatywność zatrudnionych osób, firmy te nie szczędzą pracownikom atrakcji. Jeśli jednak chciałbyś pójść śladem gigantów, nie musisz wcale dysponować milionami dolarów.

W siedzibach i oddziałach firm zajmujących się serwisami społecznościowymi można znaleźć nie tylko baseny, siłownie, kawiarnie i restauracje, ale także zakłady fryzjerskie czy pralnie. Mało znany w Polsce Tagged zapewnia każdemu pracownikowi usługi masażysty, Twitter ma ściankę wspinaczkową, a Google punkt naprawy rowerów. Standardem są w tych firmach boiska, sale gimnastyczne i sprzęt sportowy.

Ale to nie wszystko! Siedziby Facebooka i Google sprawiają wrażenie ogromnych placów zabaw dla dorosłych.

Warto się zastanowić, po co dorosłym ludziom rury strażackie, na których można zjeżdżać między piętrami, wielkie kolorowe poduchy, kabiny wyglądające jak statki kosmiczne, hamaki, a nawet zjeżdżalnie. Stanowisko dla dj`a, sale medytacyjne, pomieszczenia podobne funkcjonalnie, ale o przeróżnej aranżacji…

Otóż wszystko to ma służyć dobremu samopoczuciu pracowników, utrzymywaniu ich zainteresowania pracą oraz rozwijaniu kreatywności. Ostatecznie nie chodzi wcale o to, by wydać masę pieniędzy na niepotrzebne zabawki, ale o inwestycję, która ma się zwrócić w postaci genialnych i przynoszących olbrzymie zyski pomysłów.

Chyba nie trzeba nikogo przekonywać, że nieruchome siedzenie przed monitorem przez 8 godzin dziennie nie przesadnie pobudza kreatywność. Tymczasem w branżach, w których właśnie od pomysłowości zespołu zależą zyski firmy, zabawy pracowników mogą okazać się szczególnie twórcze i rozwijające.

Jeśli Twoją firmą jest agencja reklamowa czy biuro projektowe, pozwól pracownikom, by dobrze się w swojej pracy bawili. Rozliczaj ich za efekty ich działań, a nie za to, czy siedzą przy biurkach.

Na następnej stronie: poznaj proste i tanie pomysły

Na początek nie musisz inwestować dużych pieniędzy. Wybierz najtańsze pomysły.

Hamak – pozwoli się zrelaksować i spojrzeć na sprawy z innej perspektywy.

Pokój kontemplacyjny – umożliwi nie tylko relaks, ale i skupienie, zebranie myśli.

Gry i klocki – pozwolą na chwilę zabawy, ale pomogą także w logicznym przeanalizowaniu aktualnych problemów i nowych koncepcji.

Tablice – w firmie kreatywnej nie powinno brakować miejsc do zapisywania pomysłów; tablice zmywalne, kartki, długopisy, flamastry – powinny być dostępne w każdym miejscu, w którym pracownik może wpaść na nowy pomysł (czyli wszędzie!).

Aranżacja wnętrz – oryginalna, odważna, różnorodna. Postaraj się, by każdy pracownik znalazł dla siebie kąt, w którym będzie się dobrze czuł.

Przestrzeń przed budynkiem – jeśli firma mieści się nie w biurowcu, a w oddzielnym budynku, oznacza to mnóstwo możliwości! Postaw stoliki umożliwiające latem pracę w ogrodzie, powieś kosze do streetballa. Teren wokół firmy może być kreatywną częścią firmowej przestrzeni.

Jedzenie i picie – nic tak nie zbliża do siebie ludzi, jak wspólne spożywanie posiłków. Jeśli możesz zorganizować w firmie choćby małą kawiarenkę, może ona spełniać funkcje integracyjne. To właśnie w niej, a nie przy biurkach, mogą rodzić się i konkretyzować najlepsze wspólne projekty.

Zadbaj o to, by pracownicy mogli pracować – w zależności od potrzeby chwili – wspólnie lub samodzielnie. Zorganizuj im twórcze miejsce do dyskusji, ale i kącik przydatny, gdy potrzebne jest skupienie i wyciszenie. Dodaj do tego kilka sposobów na rozluźnienie, relaks, nabranie energii.

Oto ogólny przepis na pobudzenie kreatywności pracowników. Szczegóły, to już sprawa indywidualna, zależna od charakteru Twojej firmy i Twojego zespołu. Najlepiej przedyskutujcie powyższe oraz własne pomysły wspólnie.

MP

Fot. Getty Images

Exit mobile version