Site icon Bizrun.pl

Bądź wizjonerem

Bez względu na to czy zajmujesz się małym, czy dużym biznesem, mając wizję tego, co chcesz osiągnąć, łatwiej i szybciej osiągniesz cel.

Bądź uważnym obserwatorem, wyznaczaj cele i konsekwentnie idź do przodu. Nawet, jeśli najważniejsza jest wytrwałość, ona sama zda się na nic, jeśli nie określisz celu, do którego ma Cię doprowadzić.

Ustal, co chcesz osiągnąć

Zanim wyjedziesz na wakacje, wcześniej ustalasz konkretny cel podróży. Podobnie powinieneś zrobić w kwestii firmy. Ustal, jaki cel chcesz osiągnąć, kim chcesz być, do czego dążysz.

Czy chcesz, aby Twoja firma miała największy udział w swojej branży na terenie województwa lubelskiego? Czy może Twoim celem jest pozyskanie 50 klientów miesięcznie? A może chcesz znaleźć się wśród 10 najszybciej rozwijających się firm sektora IT w kraju?

Ustal konkretną wartość, po której poznasz, że osiągnąłeś założony cel. Tak, byś kiedy to już się stanie, mógł to stwierdzić bez żadnych wątpliwości.

Określ, ile czasu potrzebujesz

Czas nie zawsze jest najważniejszy. Być może dojście do celu zajmie Ci więcej niż planujesz i nie musi to oznaczać problemów. Ale żebyś mógł potem określić, czy się spóźniasz, czy może jesteś u celu przed czasem, powinieneś ustalić harmonogram.

Bądź dobrym obserwatorem

Twoja wizja nie powinna powstawać w całkowitym oderwaniu od rzeczywistości. Obserwuj klientów – jakie są ich wybory, jak ich preferencje zmieniają się w czasie. Obserwuj konkurentów. Śledź rynkowe trendy.

Stwórz wizję

Mając wiedzę o przeszłości i teraźniejszości, próbuj przewidywać przyszłość. W jakim kierunku zmierza Twoja branża? Jak Twoje usługi bądź produkty powinny funkcjonować w przyszłości? Wyobraź sobie swoją firmę za 5 lat, potem za 10.

Wyobraź sobie swoją firmę jako lidera w branży. Z tej przyszłej perspektywy spójrz wstecz: jaką drogę musiała przejść Twoja firma, by w określonym przedziale czasu zająć tak mocną pozycję?

Zamień wizję na kroki

To, co najtrudniejsze, to zamiana ogólnych wyobrażeń na konkretne kroki. Ale nie ma innego wyjścia!

Aby zrealizować swoją wizję, musisz zejść na ziemię i rozpisać ją na konkretne punkty. Najpierw wypisz wszystko, co trzeba zrobić, by wizja się spełniła. Potem uporządkuj tę listę w kolejności, w jakiej poszczególne punkty powinny być realizowane.

Zarażaj wizją

Jeśli masz pracowników, oni także powinni wiedzieć, do czego dąży firma. Nie bój się zapoznać ich ze swoją wizją. Spróbuj ich do niej przekonać.

Gdy to się uda, cały zespół będzie lepiej zmotywowany, bo będzie miał przed sobą jasny cel. Potem wspólnie dopracowujcie kolejne kroki, a gdy okażą się zbyt trudne, dzielcie je na mniejsze etapy.

Bądź elastyczny

Bycie konsekwentnym nie powinno oznaczać podążania przed siebie z klapkami na oczach. Pewne punkty trzeba będzie zamienić miejscami, niektóre będzie trzeba zmodyfikować, a gdy pojawią się trudności, niektóre z założonych celów będzie trzeba osiągnąć innymi metodami. Liczy się jednak efekt końcowy, a więc to, by na samym końcu osiągnąć cel założony na początku.

Wszystko, co ma nastąpić pomiędzy rozpoczęciem drogi, a dojściem do celu, jest kwestią do negocjacji. W końcu, jeśli postanawiasz, że na wakacje wyjedziesz nad morze, ostatecznie nie ma znaczenia, że z powodu korków i remontów musiałeś pojechać inną trasą. Liczy się tylko wizja zamieniona w cel.

Gdy postanawiasz dojechać nad morze, docierasz tam. Gdy postanawiasz być liderem rynku, stajesz się nim.

MP

Fot. Getty Images

Exit mobile version