Bizrun.pl

Dobry design to inwestycja (case study)

Design to inwestycja, która przynosi zysk. Świadomość tego faktu przyczyniła się do nawiązania współpracy pomiędzy producentem elementów betonowych a… krakowską ASP.

Wysoka konkurencyjność powoduje, że przedsiębiorstwa coraz częściej decydują się na zaproszenie do współpracy projektantów i wdrożenie produktów wyjątkowych, wyraźnie odróżniających się od innych.

Oryginalne wzornictwo daje im szansę na zbudowanie wyrazistego wizerunku firmy czy marki. Design jest wartością dodaną w pracy nad jakością produktu, decyduje o większych udziałach rynkowych i zyskach.

Własne wzory są najczęściej wykorzystywane przez producentów mebli, oświetlenia i oczywiście odzieży, gdzie istnieje długa tradycja współpracy z designerami. Coraz częściej po pomoc designerów sięgają także inne, mniej oczywiste branże.

Design decyduje o konkurencyjności

W krajach zaawansowanych przemysłowo, design traktowany jest jako nieodłączny element innowacyjności produktowej oraz usługowej. Wychodząc z tego założenia Unia Europejska aktywnie wspiera rozwój wzornictwa w krajach członkowskich. Z europejskich funduszy skorzystało już wiele polskich firm, które postanowiły postawić na wszechstronny rozwój swoich produktów.

Wzornictwo przemysłowe to przyszłość dla firm walczących o swoją pozycję na coraz ciaśniejszym rynku.

WAŻNE! Cena dobrze zaprojektowanego produktu może być wyższa aż o 20 do 40 proc.

– Ponadto firmy, które oceniają rolę designu jako kluczową dla swojej działalności, wprowadzają na rynek aż 4 razy więcej nowych produktów – mówi prof. Jan Nuckowski, dziekan Wydziału Form Przemysłowych w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych.

Jan Nuckowski - dziekan WFP
Jan Nuckowski - dziekan WFP

Jak wskazują badania Instytutu Wzornictwa Przemysłowego, zdecydowana większość polskich przedsiębiorstw (76 proc.) uważa rolę wzornictwa za kluczową bądź ważną oraz ocenia, że będzie ona rosła w najbliższych latach. Niestety, z tej samej analizy wynika, że ponad połowa polskich przedsiębiorców modyfikuje jedynie cudze wzory uważając, że stosuje wzornictwo.

– Wydawać by się mogło, że zainteresowanie przedsiębiorców oryginalnym designem swoich produktów powinno być czymś oczywistym. Często jednak, w ramach źle pojętej oszczędności, polskie firmy nie korzystają z pomocy projektantów. Jest to strategiczny błąd, gdyż korzyści z takiej współpracy są niewspółmierne do poniesionych kosztów – mówi prof. Nuckowski.

– Niestety, brak zainteresowania współpracą z wydziałami wzornictwa wśród naszych przedsiębiorców skutkuje tym, że wielu utalentowanych absolwentów wyjeżdża z kraju, znajdując to zainteresowanie i zatrudnienie za granicą – dodaje.

Liderzy rynku stawiają na wzornictwo

Próbę przekonania firm do korzystania z usług projektantów podejmuje nie tylko Unia Europejska, ale też uczelnie, samorządy i instytucje propagujące innowacyjność, np. Instytut Wzornictwa Przemysłowego, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, czy Stowarzyszenie Projektantów Form Przemysłowych.

Powstają również lokalne inicjatywy, takie jak Kielecki Inkubator Technologiczny, który w swojej działalności postawił przede wszystkim na promocję designu oraz ułatwienie pierwszego kontaktu między artystami i biznesmenami.

Jednym z sukcesów kieleckiej instytucji jest doprowadzenie do spotkania między firmą Libet, producentem materiałów do aranżacji nawierzchni, z artystą rzeźbiarzem Jerzym Dobrzańskim, zaangażowanym miedzy innymi w aranżacje przestrzeni publicznej.

Okazało się, że prace designera, który ma ogromne doświadczenie w projektowaniu nawierzchni, były dokładnie tym, czego poszukiwała wrocławska firma. Z początkiem roku rozpoczęła się współpraca, na której efekty nie będzie trzeba długo czekać.

Thomas Lehmann - prezes Libet SA

– Misją naszej firmy jest twórcza kreacja otoczenia. Pragniemy przyczynić się do tego, by miejsca ważne i bliskie były nie tylko funkcjonalne, ale przede wszystkim piękne. Takie założenie ma swoje odzwierciedlenie w naszej strategii na najbliższe lata – mówi Thomas Lehmann, prezes spółki.

– Obecnie pracujemy nad wprowadzeniem do produkcji unikatowych wzorów kostek brukowych zaprojektowanych przez artystę Jerzego Dobrzańskiego. To będzie coś zupełnie świeżego na rynku.

Inwestycja w młodych

Oprócz profesjonalnego designera, Libet zaprosił do współpracy projektowej także studentów Wydziału Form Przemysłowych krakowskiej ASP.

– Ogromnie cieszy mnie współpraca z Libetem, gdyż jest to pierwszy producent materiałów budowlanych, który zwrócił się do uczelni z prośbą o zaprojektowanie kostek brukowych. To szansa dla naszych studentów zetknięcia się z sferą projektowania, z którą nie mieli dotychczas do czynienia. A przecież nawierzchnia jest jednym z dominujących elementów w kreacji otoczenia – komentuje prof. Nuckowski.

Krakowscy studenci zajmą się projektowaniem nowych wzorów kostki brukowej podczas swoich zajęć semestralnych. Efekty twórczej pracy studentów będą miały szansę trafić do masowej produkcji.

Sztuka dobrze służy biznesowi

Współpraca projektantów z inżynierami przy tworzeniu nowych produktów daje znakomite rezultaty. Powstają przedmioty, które są ładniejsze, bardziej funkcjonalne i oryginalne od standardowych produktów oferowanych na rynku. Każdy zaś charakterystyczny produkt ma większą szansę na przyciągnięcie uwagi potencjalnego klienta. Należy mieć nadzieję, że pozytywne przykłady kooperacji polskich designerów z krajowymi firmami będą coraz częstsze.

Exit mobile version