Site icon Bizrun.pl

Jak przekształcać firmę bez oporu?

Ludzie nie lubią zmian. Podejrzliwie traktują nawet zmiany na lepsze. Dlatego jeśli chcesz przemodelować coś w firmie, dobrze się do tego przygotuj.

Zmiana może być zagrożeniem lub wyzwaniem. Ludzie mają jednak tendencję do reagowania niechęcią i oporem, gdy porządek, do którego zdążyli się przyzwyczaić, zostaje zaburzony. Nie wiedzą przecież jak poradzą sobie w nowej sytuacji i czy ich codzienne życie nie stanie się nagle trudniejsze.

Szukaj akceptacji

Aby pracownicy rozpoznali w zmianie szansę na interesujące wyzwanie, trzeba udzielić im odpowiednich informacji, rozpalić w nich nadzieję, pokazać korzyści, jakie dzięki pewnym przeobrażeniom mogą osiągać i osobiście odczuwać. To zaś wymaga indywidualnego podejścia do każdego pracownika lub – w przypadku dużych organizacji – przynajmniej do każdej grupy pracowników.

Dla różnych osób różne aspekty zmian będą ważne, dla różnych grup inne argumenty będą miały znaczenie. W inny sposób należy poinformować o planowanej rewolucji magazynierów, w inny zaś handlowców.

Ale nie chodzi tylko o dostosowanie informacji do potrzeb pracowników fizycznych i umysłowych. Inne sprawy mogą być ważne dla handlowców, inne dla pracowników sekretariatu, inne dla osób z działu księgowości.

W małej firmie porozmawiaj indywidualnie z każdym pracownikiem. W większej, zorganizuj spotkanie z każdym działem. Przedstaw swoje pomysły i plany. Wysłuchaj wątpliwości. Zachęć do przedstawiania własnych pomysłów. A potem dopracuj plan tak, by mógł zyskać niewymuszoną, autentyczną akceptację jak najszerszej grupy osób – najlepiej wszystkich pracowników.

WAŻNE! Zaprezentuj zmiany w atrakcyjny sposób. Jeśli możesz, uzupełnij prezentację o slajdy lub film reklamujący korzyści, jakie będzie można osiągnąć dzięki przekształceniom. Możesz także wskazać zagrożenia, jakie wiązać się będą z sytuacją, gdy zmiany nie zostaną wprowadzone.

Bądź konsekwentny

Planowana modernizacja nie uda się, dopóki pracownicy nie będą rozumieli jej sensu. Nie uda się jednak także wtedy, gdy nie będziesz konsekwentny we wprowadzaniu tego, co wcześniej zapowiedziałeś.

Pracownicy niczego nie zmienią, jeśli zakomunikujesz zmiany, po czym nie będziesz już wracał do tematu. Powinieneś ustalić harmonogram działań i przestrzegać ustalonych terminów. Na bieżąco monitoruj sytuację.

Znajdź liderów

Każde przekształcenie będzie łatwiejsze, jeśli w danej podgrupie pracowników znajdziesz naturalnych liderów. To tym właśnie osobom poświęć najwięcej czasu. Wyzwól ich zaangażowanie. Dąż do tego, by liderzy z zapałem zabrali się za wprowadzanie przekształceń. Za nimi pójdą pozostali pracownicy.

WAŻNE! Liderów zmian możesz ustalić na podstawie ankiet lub pytań skierowanych do wszystkich pracowników. Pytania formułuj pozytywnie. Spróbuj ustalić, które osoby w danym zespole cieszą się największym szacunkiem i sympatią pozostałych pracowników.

A jednak opór…

Jeśli próby przeobrażenia działań lub relacji w firmie nie przynoszą rezultatów, prawdopodobnie nie została zrealizowana jedna z powyższych zasad. Znaczy to, że zmiany nie zyskały szczerej akceptacji pracowników, liderzy nie zaangażowali się w zmiany lub też formalni przełożeni nie realizowali działań zgodnie z harmonogramem.

UWAGA! Pamiętaj, że te trzy warunki muszą zaistnieć łącznie: planowanie, konsekwentne wprowadzanie zmian oraz akceptacja ze strony pracowników to elementy niezbędne, by zmiany zostały w pełni wdrożone.

MP

Fot. Getty Images

Exit mobile version