Ludzie nie lubią zmian. Podejrzliwie traktują nawet zmiany na lepsze. Dlatego jeśli chcesz przemodelować coś w firmie, dobrze się do tego przygotuj.
Zmiana może być zagrożeniem lub wyzwaniem. Ludzie mają jednak tendencję do reagowania niechęcią i oporem, gdy porządek, do którego zdążyli się przyzwyczaić, zostaje zaburzony. Nie wiedzą przecież jak poradzą sobie w nowej sytuacji i czy ich codzienne życie nie stanie się nagle trudniejsze.
Szukaj akceptacji
Aby pracownicy rozpoznali w zmianie szansę na interesujące wyzwanie, trzeba udzielić im odpowiednich informacji, rozpalić w nich nadzieję, pokazać korzyści, jakie dzięki pewnym przeobrażeniom mogą osiągać i osobiście odczuwać. To zaś wymaga indywidualnego podejścia do każdego pracownika lub – w przypadku dużych organizacji – przynajmniej do każdej grupy pracowników.
Dla różnych osób różne aspekty zmian będą ważne, dla różnych grup inne argumenty będą miały znaczenie. W inny sposób należy poinformować o planowanej rewolucji magazynierów, w inny zaś handlowców.
Ale nie chodzi tylko o dostosowanie informacji do potrzeb pracowników fizycznych i umysłowych. Inne sprawy mogą być ważne dla handlowców, inne dla pracowników sekretariatu, inne dla osób z działu księgowości.
W małej firmie porozmawiaj indywidualnie z każdym pracownikiem. W większej, zorganizuj spotkanie z każdym działem. Przedstaw swoje pomysły i plany. Wysłuchaj wątpliwości. Zachęć do przedstawiania własnych pomysłów. A potem dopracuj plan tak, by mógł zyskać niewymuszoną, autentyczną akceptację jak najszerszej grupy osób – najlepiej wszystkich pracowników.
WAŻNE! Zaprezentuj zmiany w atrakcyjny sposób. Jeśli możesz, uzupełnij prezentację o slajdy lub film reklamujący korzyści, jakie będzie można osiągnąć dzięki przekształceniom. Możesz także wskazać zagrożenia, jakie wiązać się będą z sytuacją, gdy zmiany nie zostaną wprowadzone.