Site icon Bizrun.pl

Szef doskonały

Szef idealny powinien wykazać się empatią wobec pracowników

Przeprowadzono wiele badań dotyczących cech pożądanych przez pracownika u menedżera. Ich wyniki różnią się jednak nieznacznie. Z wszystkich wynika, że abyś był dobrym szefem, powinieneś zwrócić uwagę na kilka obszarów Twoich relacji z pracownikami.

Bądź otwarty

Jest bardzo prawdopodobne, że Twoi pracownicy mają ciekawe pomysły na usprawnienie pracy, udoskonalenie oferty firmy lub na poprawę obsługi klienta. Zachęcaj ich do tego, by zgłaszali swoje pomysły.

Z szacunkiem traktuj także te propozycje, które wydają Ci się beznadziejne. Jeśli będziesz wyśmiewał lub krytykował pomysły pracowników, jedynie zniechęcisz ich do aktywności – nie rób tego.

Wykaż się empatią

Pracownik to też człowiek. Warto próbować zrozumieć jego punkt widzenia. Dobry szef potrafi postawić się w sytuacji pracownika, zrozumieć i uszanować jego odmienne spojrzenie na pewne sprawy. Dzięki temu może zarządzać ludźmi w sposób, który nie będzie dla nich uciążliwy.

Doceniaj

Nie jest prawdą, że pracowników zmotywować mogą jedynie premie, nagrody i podwyżki. Bardzo ważne jest dla nich to, by ich praca była doceniana również na poziomie relacji.

Okazuj, że doceniasz pracę swojego zespołu. Nie unikaj pochwał, gdy widzisz, że naprawdę się komuś należą. Jeśli pracownik czuje, że jest doceniany, pracuje lepiej.

Bądź konsekwentny

Otwartość komunikacyjna nie powinna oznaczać braku zasad. Powinieneś być konsekwentny w sprawach, w których decyzje już zapadły. Jeśli wydałeś polecenia, wymagaj, by zostały wykonane. Jeśli ustaliłeś pewne zasady, sprawdzaj czy są przestrzegane. Jeśli ogłosiłeś, że za ewentualne opóźnienie w danym projekcie przewidziane będą pewne konsekwencje, nie powinieneś potem się z tego wycofywać.

Zarządzaj czasem

Szef doskonały powinien być dobrym organizatorem. Pracownicy muszą znać zakres swoich obowiązków i wiedzieć, czego się od nich oczekuje.

Jednocześnie firma powinna być tak zorganizowana, by wszystko działało jak w szwajcarskim zegarku, tak by pracę dawało się zaplanować, a określone cele osiągnąć w ustalonym czasie. Organizacyjny porządek to najlepsza wizytówka dobrego menedżera.

Deleguj zadania

Zosia Samosia nie byłaby dobrym szefem. Doskonały menedżer nie boi się delegować zadań na inne osoby.

Jeśli wszystko robi sam, nie zajdzie daleko. O jego menedżerskiej dojrzałości świadczyć będzie jego zaufanie do osób, którym może powierzyć ważne sprawy.

On sam powinien skupić się przede wszystkim na sednie działalności firmy – na koordynowaniu pracy dobrze dobranego zespołu.

Myśl strategicznie

Powinieneś mieć wizję swojej firmy, wiedzieć jakie wartości są dla niej ważne i znać jej cele krótko- i długoterminowe. Od szefa oczekuje się także, by miał strategię dotyczącą sposobów osiągania tych celów.

To Ty powinieneś wiedzieć, co firma chce osiągnąć i jak tego dokona. Nie możesz jednak tej wiedzy trzymać tylko dla siebie. Ważne, by pracownicy znali i podzielali strategię firmy, w której pracują. Zadaniem szefa jest wyjaśnić cele i przekonać do nich cały zespół.

Jeśli uda Ci się zrealizować wszystkie te punkty, prawdopodobnie nie tylko wiele zyskasz w oczach pracowników, ale przełoży się to również na efekty finansowe Twojej firmy. Szef doskonały, to bowiem skuteczny lider, który przy wsparciu zadowolonych pracowników wspólnie z nimi osiąga sukcesy.

MP

Exit mobile version