Site icon Bizrun.pl

Szkolenie? Zrób to sam!

Nie zawsze przeprowadzenie wewnętrznego szkolenia musisz zlecać zewnętrznej firmie. Jeśli dobrze znasz temat, z którym chcesz zaznajomić pracowników, sam wejdź w rolę trenera. Dobrze się jednak do tego przygotuj.

Zdarza się, że szkolenia przeprowadzane przez szefów lub pracowników danej firmy są nudne, monotonne i niewiele z nich można wynieść. Ale nie musi tak być! Wystarczy, jeśli osoba mająca poprowadzić kurs, dobrze się przygotuje do swojej nowej roli.

Pomyśl o celach i odbiorcach

Zacznij od ustalenia tego, co za pomocą kursu chcesz osiągnąć. Czy chcesz przekazać twarde umiejętności, np. dotyczące obsługi nowego programu komputerowego, niezbędnego dla lepszego przepływu informacji w firmie, czy może celem jest poprawienie poziomu obsługi klienta. Określ, co ma się zmienić w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa dzięki szkoleniu.

Następnie weź pod uwagę, kogo będziesz uczył. Czy będziesz miał do czynienia z grupą zdolnych, ambitnych, zmotywowanych pracowników po studiach MBA, czy może z grupą stażystek, które do Twojej firmy trafiły przez przypadek i podchodzą do swoich zadań bez entuzjazmu.

Twój program szkolenia i metody pracy powinny być dostosowane do odbiorców. Powinieneś dostosować się do nich – mówić zrozumiałym dla nich językiem i pracować z nimi w sposób, który ich zaciekawi, wywoła ich zaangażowanie.

Szkolenie powinno mieć swój plan. Ustal w punktach, co chcesz przekazać, w jakiej kolejności i w jaki sposób będziesz prezentował poszczególne tematy.

UWAGA! Weź pod uwagę, że pewne kwestie zajmą Ci więcej czasu niż wstępnie zakładasz. Zadbaj o odpowiedni bufor czasowy. Ustal także, z jakich tematów zrezygnujesz, jeśli czas okaże się niewystarczający dla realizacji całego programu.

Na początku szkolenia wyjaśnij powody, dla których się spotykacie. Opowiedz o założonych celach, po czym w sposób obrazowy zaprezentuj korzyści, jakie pracownicy osiągną dzięki tym zajęciom.

Ważne jest, by oni sami mieli świadomość i poczucie, że uczestniczą w czymś ważnym nie tylko z punktu widzenia firmy, ale także ich samych.

Wzbudź zainteresowanie

Dobre przygotowanie i udany początek to połowa sukcesu. Druga połowa to sam kurs. Uwierz w siebie i swoją trenerską moc. Twoim celem jest trafienie do ludzi, podzielenie się wiedzą, pokazanie im nowych umiejętności i możliwości. Wiedząc, że Twoja obecność ma służyć rozwojowi zebranych ludzi, będziesz działał efektywniej.

Staraj się mówić w sposób interesujący. Prezentację tematu mogą wzbogacić np. slajdy, nie sądź jednak, że to załatwi sprawę. Przede wszystkim zajęcia nie mogą być monotonne. By umysły słuchaczy nie wpadały w stan uśpienia, wciąż musi się coś dziać.

Prezentację nowych treści przeplataj ciekawymi przykładami, zadawaj pytania, zachęcaj do dyskusji. Bądź przy tym otwarty na pomysły innych, również na opinie, przykłady i wnioski, z którymi się nie zgadzasz. Ważne, aby pracownicy zaangażowali się w omawiane tematy. Dobrze też, jeśli robią notatki (zachęć ich do tego).

WAŻNE! Nauka może być łatwiejsza, jeśli kursanci otrzymają materiały szkoleniowe.

Przekazywanie wiedzy powinno być przeplatane luźniejszymi dyskusjami oraz przerwami. Duży natłok informacji wymaga czasu na ich przyswojenie. Częste przerwy pomagają umysłowi uporządkować nowe dane.

Jeśli kurs podzielony został na części, każdą z nich należy podsumować. Na koniec warto jeszcze raz podsumować całe szkolenie, przypominając o kluczowych kwestiach.

Szkolenie można zakończyć testem wiedzy lub umiejętności. Jeśli chcesz być pewien, że pracownicy rzeczywiście wiele się nauczyli, powtórz taki praktyczny sprawdzian również kilka tygodni po przeprowadzeniu zajęć.

A potem monitoruj działania pracowników, czyli pilnuj, by swoją nową wiedzę rzeczywiście wykorzystywali w praktyce.

MP

Fot. Getty Images

Exit mobile version