Site icon Bizrun.pl

Zakładanie firmy. Od czego zacząć? (5 kroków)

Jeśli chcesz stać się przedsiębiorcą, musisz od czegoś zacząć. Nie od razu jednak powinieneś rejestrować firmę lub nawet starać się o finansowanie…

Każdy biznes zaczyna się od pomysłu. Nie wystarczy samo postanowienie, że chcesz zostać przedsiębiorcą. Nawet posiadanie środków finansowych na start i wspólników nie sprawi, że pieniądze same zaczną wpadać na Twoje konto.

Podstawą musi być dobre przemyślenie tego co i jak chcesz robić. Jeśli więc jesteś na samym początku biznesowej drogi, odpowiedz sobie na pięć pytań.

1. Co chcesz robić?

To podstawowe pytanie. Banalne, a jednak, jeśli nie zadasz go w odpowiednim momencie, może się okazać, że Twoja działalność rozmyje się w masie drobnych, mało dochodowych, ale czasochłonnych działań.

Spośród masy możliwości powinieneś wybrać jeden, konkretny rodzaj działalności, który będzie stanowił podstawę Twojej firmy. Nie oznacza to, że musisz robić tylko to, ale jako początkujący przedsiębiorca nie będziesz w stanie być najlepszym od razu we wszystkim. Dlatego warto ustalić priorytety, określić, co ma stanowić „kręgosłup” Twojej firmy.

Przykład. Jeśli zakładasz piekarnię, możesz w niej produkować także ciastka. Ale jeśli ustalisz, że zarabiać chcesz przede wszystkim na pieczywie, będziesz wiedział, że w razie trudności, w pierwszej kolejności powinieneś zrezygnować z wyrobów cukierniczych. Także wydatki na unowocześnianie technologii produkcji oraz na reklamę w największym stopniu powinny dotyczyć podstawowej działalności.

2. Jak chcesz to robić?

„Co?” – to podstawowe pytanie. Zadając je, dobrze jest uwolnić się od myśli o ograniczeniach. Dopiero gdy znajdziesz na nie odpowiedź, warto pomyśleć o drugim – „jak?”.

Każdą czynność można wykonywać na wiele różnych sposobów. A skoro tak, to tym bardziej dotyczy to procesów tak złożonych, jak zarabianie pieniędzy. Gdy wiesz już, co będzie stanowiło Twoją podstawową działalność, przemyśl proces realizacji swoich usług lub wytwarzania produktów.

Czy swoją działalność będziesz wykonywał samodzielnie, czy ze wspólnikiem bądź pracownikiem? A może lepiej będzie przystąpić do sprawnie działającej sieci franczyzowej? W jaki sposób, jakimi krokami będziesz realizował poszczególne zamówienia?

Przykład. Chcąc uczyć gry na gitarze, możesz udzielać lekcji samodzielnie, zawiązać spółkę z innymi osobami, które też chciałyby udzielać takich lekcji, możesz też przystąpić do franczyzowej sieci szkół muzycznych i zatrudnić odpowiednich nauczycieli. Następnie musisz ustalić, czy będziesz prowadził zajęcia we własnym lokalu, czy w domach klientów. Pozostaje też kwestia programu – czego będziesz uczył i przy wykorzystaniu jakich pomocy dydaktycznych?

3. Gdzie są pieniądze?

Konkretniej – gdzie są pieniądze w tym pomyśle? Na czym chcesz zarabiać? Do jakich kosztów zostanie doliczona marża?

Gdy zadajesz sobie to pytanie, nie musisz jeszcze mieć wykonanych szczegółowych kalkulacji – na nie czas przyjdzie później. Powinieneś jednak ustalić, co będzie podstawowym źródłem utrzymania dla Twojej firmy.

Przykład. Jeśli zakładasz czasopismo, możesz na nim zarabiać na kilka sposobów. Możesz oferować je bezpłatnie, finansując jego wydawanie z opłat pobieranych za reklamy. Możesz także nie publikować reklam, nastawiając się na zysk z płatnej sprzedaży (możliwa jest zarówno sprzedaż egzemplarzowa, jak i prenumerata). Trzecia opcja, to łączenie opłat za sprzedaż i reklamę. Ale to nie wyczerpuje możliwości – czasopismo może prowadzić np. sprzedaż wysyłkową towarów prezentowanych na jego łamach i z tego źródła czerpać zyski.

4. Jak znajdziesz klientów?

Wiesz już co i jak chcesz robić? Wiesz w jaki sposób chcesz zarabiać? Świetnie – to jednak nie wystarczy, by zacząć liczyć zyski. Do tego potrzebni są klienci, a więc osoby, które będą zainteresowane tym, by wydawać pieniądze w sposób, jaki im zaproponujesz.

Powinieneś ustalić grupę docelową oraz sposoby dotarcia do niej. Inny sposób będzie skuteczny, by powiadomić o nowym e-sklepie internautów, inny, jeśli będziesz chciał trafić do lokalnej społeczności z wiadomością o nowej pizzerii.

Dostosuj przekaz reklamowy do rodzaju planowanej działalności oraz do cech charakterystycznych Twoich potencjalnych klientów. Co lubią? Co cenią? Jakie ich potrzeby może zaspokoić Twoja oferta?

Przykład. Jeśli postanowiłeś założyć sklep odzieżowy pod szyldem znanej sieci franczyzowej, która swoją ofertę kieruje przede wszystkim do ludzi młodych, możesz rozdawać krzykliwe ulotki w pobliżu szkół, pubów i innych miejsc, gdzie gromadzi się młodzież. Możesz też sprawdzić, czy nie istnieją w sieci lokalne serwisy internetowe, szczególnie chętnie odwiedzane przez młodych ludzi z Twojego terenu. Jeśli tak – zadbaj o reklamę w tych miejscach. Sprawdzić może się także reklama nadawana przez megafony z jeżdżących po ulicach samochodów oraz rozdawanie kuponów rabatowych na zakupy.

5. Co na to konkurencja?

Nie możesz zapominać, że konkurencja nie śpi. Nawet jeśli wydaje Ci się, że Twoja oferta jest niepowtarzalna, sprawdź, czy na pewno nikt inny nie prowadzi już podobnej działalności.

Weź także pod uwagę, że firmy, które obecnie nie robią tego, czym zamierzasz się zajmować, mogą rozszerzyć swoją ofertę, gdy tylko zaczniesz zdobywać pierwszych klientów. Czy jesteś na to przygotowany? W jaki sposób będziesz się bronił? Jakie asy z rękawa wyjmiesz, gdy konkurencja zacznie deptać Ci po piętach?

Przykład. Otwierając warsztat samochodowy, z pewnością będziesz musiał uwzględnić obecność wielu konkurentów. Musisz więc wyróżnić się czymś, co klienci docenią. Twoim sposobem może być po prostu jakość i terminowość usług. Możesz też np. przeznaczyć duże środki na kampanię reklamową. Konkurencyjną przewagę mogą Ci też zapewnić karty rabatowe dla stałych klientów, okresowe akcje (np. bezpłatne sprawdzanie hamulców), czy też wyjątkowe usługi, np. fotograficzne dokumentowanie dużych napraw.

Dopiero gdy odpowiesz na powyższe pytania i nadal będziesz przekonany, że chcesz założyć własny biznes, dokładnie przemyśl kwestie finansowe. Warto wtedy przygotować choćby uproszczony biznesplan.

Przeczytaj także: Jak zaplanować przychody w firmie?

Fot. Getty Images


Exit mobile version