To od tego, do jakich wyników doprowadzi Cię Twoja prognoza finansowa, powinna zależeć decyzja o zrealizowaniu danego pomysłu na biznes. Dlatego warto zadbać o to, by przewidywania dotyczące przyszłych zysków były realistyczne.
Jeśli chcesz założyć firmę, powinieneś przygotować biznesplan. Najważniejszy będzie w nim rachunek przychodów i rozchodów. O ile jednak koszty stosunkowo łatwo ustalić, o tyle przewidywanie przychodów przypomina czasem wróżenie z fusów.
Niestety, nigdy nie da się ustalić przyszłości ze 100-procentową pewnością, można jednak sprawić, by sprawdzalność Twoich założeń bliższa była sprawdzalności prognozy pogody niż horoskopów.
Zgadnij, ilu będziesz miał klientów
Pierwsza metoda określania przychodów jest najpopularniejsza, ale i najbardziej ryzykowna. Polega na tym, by przewidzieć, ile osób będziesz w stanie obsłużyć w miesiącu i ile mógłbyś zarobić przy pełnym obłożeniu.
Następnie należy założyć, ilu klientów zamierzamy pozyskać w pierwszym, drugim, trzecim miesiącu itd. Oczywiście zakładamy, że liczba ta będzie rosła.
Wiedząc, jaka będzie średnia cena za usługę lub marża za produkt, przemnażamy tę wartość przez liczbę klientów.
Metoda ta może się sprawdzić przy samodzielnie wykonywanych usługach, ale w wypadku sprzedaży produktów, górna granica liczby klientów możliwych do obsłużenia ma się często nijak do generowanej sprzedaży.
Odwiedzaj konkurentów
Jeśli twój sklep będzie kolejnym w mieście miejscem oferującym sprzęt komputerowy, spróbuj ustalić, jakie obroty mogą mieć sklepy już działające. Jeśli nie jesteś w stanie dowiedzieć się tego inaczej, odważ się na działania „partyzanckie” – możesz po prostu policzyć ilu klientów odwiedza dany punkt w ciągu dnia, a zaglądając do sklepu od czasu do czasu, zwrócić uwagę na to, ile pieniędzy zostawia w takim miejscu typowy klient.