Site icon Bizrun.pl

Wartości dla Twojej firmy

W wielu artykułach biznesowych przewija się pojęcie „wartości firmowych”. Czym one jednak są i skąd ma je wziąć młoda firma?

Tak jak każdy człowiek, tak i każda organizacja kieruje się własnymi wartościami. Nie zawsze są one uświadomione. Czasem o tym, co jest dla kogoś ważne, możemy dowiedzieć się obserwując jego zachowanie.

Może się okazać, że deklarowane zasady są inne niż te, zgodnie z którymi ktoś postępuje w praktyce. Najłatwiej jednak osiągać cele, gdy wartości deklarowane i uwzględniane w życiu codziennym są spójne.

WAŻNE! Pojedyncza wartość to trwałe przekonanie, że określony sposób postępowania jest lepszy niż inny. Wartości mają charakter hierarchiczny – tzn. jedne są ważniejsze od innych.

Pomimo, że sama definicja wartości będzie taka sama dla człowieka jak dla firmy, to jednak wartości organizacyjne przeważnie różnią się od osobistych.

Aby ustalić wartości dla organizacji, należy wziąć pod uwagę trzy obszary:

– konkurencja
– kompetencje
– zachowania społeczne.

Wartości, które mają zapewnić przewagę konkurencyjną, to np. zadowolenie klienta, niska cena, ekskluzywność produktu.

Do wartości określających kompetencje należeć mogą: fachowość, kreatywność, innowacyjność, czy wiedza. Wartości społeczne to np. szacunek, przejrzystość, odpowiedzialność.

Zestaw wartości powinien obejmować ok. 5-8 cech określonych w sposób bardzo ogólny, ale dający się skonkretyzować w codziennych działaniach i decyzjach. I tak, jeśli wartością jest profesjonalizm pracowników, firma powinna przyłożyć szczególną wagę do szkoleń.

Wybrane wartości są tym, co pomaga w wyznaczeniu priorytetów firmy. Powinny mieć one wpływ chociażby na dobór odpowiednich pracowników podczas rekrutacji. Zatrudniać należy te osoby, które są w stanie podzielić wartości firmy i zaangażować się w zgodną z nimi pracę.

UWAGA! Wybór odpowiednich wartości nie może być arbitralną decyzją, abstrakcyjną wobec oczekiwań pracowników i klientów.

Wartości powinny uwzględniać to, co pozwala wygrywać danej firmie z konkurencją. Chodzi o przekonania, które są lub mogą być bliskie menedżerom, pracownikom niższego szczebla oraz klientom, wpływając na wartość dodaną wytwarzanego produktu.

Ostrożny dobór wartości ważny jest dlatego, że powinien mieć on potem wpływ na decyzje związane z rekrutacją, obsługą klienta, produkcją, marketingiem, reklamą, a nawet sponsoringiem.

Spisana lista wartości mówi innym kim jesteśmy, czego można się po nas spodziewać i czego należy od nas wymagać. Rozbudza więc oczekiwania pracowników i klientów. Wysiłek menedżerów powinien nieustannie zmierzać do tego, by oczekiwania te spełniać.

MP

Fot. Getty Images

Exit mobile version