Zestaw wartości powinien obejmować ok. 5-8 cech określonych w sposób bardzo ogólny, ale dający się skonkretyzować w codziennych działaniach i decyzjach. I tak, jeśli wartością jest profesjonalizm pracowników, firma powinna przyłożyć szczególną wagę do szkoleń.
Wybrane wartości są tym, co pomaga w wyznaczeniu priorytetów firmy. Powinny mieć one wpływ chociażby na dobór odpowiednich pracowników podczas rekrutacji. Zatrudniać należy te osoby, które są w stanie podzielić wartości firmy i zaangażować się w zgodną z nimi pracę.
UWAGA! Wybór odpowiednich wartości nie może być arbitralną decyzją, abstrakcyjną wobec oczekiwań pracowników i klientów.
Wartości powinny uwzględniać to, co pozwala wygrywać danej firmie z konkurencją. Chodzi o przekonania, które są lub mogą być bliskie menedżerom, pracownikom niższego szczebla oraz klientom, wpływając na wartość dodaną wytwarzanego produktu.
Ostrożny dobór wartości ważny jest dlatego, że powinien mieć on potem wpływ na decyzje związane z rekrutacją, obsługą klienta, produkcją, marketingiem, reklamą, a nawet sponsoringiem.
Spisana lista wartości mówi innym kim jesteśmy, czego można się po nas spodziewać i czego należy od nas wymagać. Rozbudza więc oczekiwania pracowników i klientów. Wysiłek menedżerów powinien nieustannie zmierzać do tego, by oczekiwania te spełniać.
MP
Fot. Getty Images