W wielu artykułach biznesowych przewija się pojęcie „wartości firmowych”. Czym one jednak są i skąd ma je wziąć młoda firma?
Tak jak każdy człowiek, tak i każda organizacja kieruje się własnymi wartościami. Nie zawsze są one uświadomione. Czasem o tym, co jest dla kogoś ważne, możemy dowiedzieć się obserwując jego zachowanie.
Może się okazać, że deklarowane zasady są inne niż te, zgodnie z którymi ktoś postępuje w praktyce. Najłatwiej jednak osiągać cele, gdy wartości deklarowane i uwzględniane w życiu codziennym są spójne.
WAŻNE! Pojedyncza wartość to trwałe przekonanie, że określony sposób postępowania jest lepszy niż inny. Wartości mają charakter hierarchiczny – tzn. jedne są ważniejsze od innych.
Pomimo, że sama definicja wartości będzie taka sama dla człowieka jak dla firmy, to jednak wartości organizacyjne przeważnie różnią się od osobistych.
Aby ustalić wartości dla organizacji, należy wziąć pod uwagę trzy obszary:
– konkurencja
– kompetencje
– zachowania społeczne.
Wartości, które mają zapewnić przewagę konkurencyjną, to np. zadowolenie klienta, niska cena, ekskluzywność produktu.
Do wartości określających kompetencje należeć mogą: fachowość, kreatywność, innowacyjność, czy wiedza. Wartości społeczne to np. szacunek, przejrzystość, odpowiedzialność.