Jak skutecznie pozycjonować stronę www?

Jeśli ktoś ma jeszcze wątpliwości, czy pozycja serwisu internetowego w najpopularniejszej wyszukiwarce Google ma znaczenie, odsyłamy do TEJ infografiki. Kto wątpliwości nie ma, może od razu przejść do artykułu poniżej.

Na pozycję strony w wyszukiwarce wpływa ok. 200 czynników, z których większość jest tajemnicą Google. Na rynku działa wiele firm i indywidualnych pozycjonerów, którzy usiłują przekonać swoich klientów, że wszystkie składniki wpływające na pozycjonowanie (SEO) mają w jednym palcu. Prawda jest jednak taka, że duża część ich działań opiera się na zgadywaniu, a co gorsze, Google wciąż zmienia reguły tej nierównej gry.

Co więc robić, aby dobrze wypozycjonować swoją stronę? Uważnie słuchać (czytać), co „wujek Google” radzi. A jego podstawowa radzi brzmi: „Bądź uczciwy”. W przypadku SEO oznacza to: nie staraj się oszukać wyszukiwarki, a zamiast tego przygotuj własne, interesujące treści. To wystarczy, by Google Twoją stronę znalazło i doceniło.

Problem w tym, że choć każdy chciałby znaleźć się co najmniej na pierwszej stronie wyszukiwania w Google przy danym słowie kluczowym, to nie wszyscy się tam zmieszczą. Zakładając nawet, że wszyscy pozycjonują strony w sposób całkowicie uczciwy, to i tak, niektórzy znajdą się na wyższych, a inni na niższych pozycjach. Jak więc poprawić swoją sytuację, robiąc to w pełni uczciwie?

Co robić?

  1. Przygotowuj własne teksty i zdjęcia – czyli po prostu, postaraj się na dokładny i oryginalny opis tego, co z punktu widzenia Twojego odbiorcy powinno być najważniejsze. Nie oznacza to, że wszystkie zdjęcia i grafiki musisz wykonywać samodzielnie – najważniejsze, by były one załadowane na Twój serwer, a nie wklejone na zasadzie linku do obrazu z innego serwisu. Oczywiście, całkowicie unikalne obrazy będą stanowiły dodatkową wartość.
  2. Podpisuj każde zdjęcie czy grafikę – i rób to zgodnie z tym, co obraz przedstawia. Np. jeśli w sklepie meblowym podpiszesz produkt jako „bubble chair”, sprawisz, że osoby poszukujące dokładnie takiego krzesła, odnajdą go w Twoim sklepie.
  3. Używaj słów kluczowych w odpowiednio do tego przygotowanym miejscu – na każdej podstronie serwisu powinny być wpisane tzw. meta tagi. Ważne, aby hasła wymieniane po przecinku nie powtarzały się i by odpowiadały frazom, jakie mogą być autentycznie wyszukiwane w Google. Oczywiście powinny być one zgodne z pozostałą treścią strony.
  4. Popularyzuj stronę w social media – to, ile osób lubi Twoje treści i dzieli się nimi np. za pośrednictwem Facebooka, także ma dla Google znaczenie. Im większą popularnością cieszą się wpisy powiązane z Twoją stroną, tym lepiej.
  5. Aktualizuj linki wewnętrzne – a więc nie odsyłaj do stron, które są już nieaktualne. Uważaj też, aby linki nie sugerowały, że po kliknięciu w nie internauta trafi do innych treści niż przypuszcza, ponieważ zaowocuje to większą liczbą tzw. odrzuceń (czyli krótkotrwałych odsłon).
  6. Dbaj o public relations – jeśli będziesz współpracować z innymi serwisami internetowymi, portalami związanymi z Twoją działalnością, na których znajdą się linki do Twoje strony, podniesie to wiarygodność Twojej strony w ocenie Google.

Czego nie robić?

  1. Nie powtarzaj tych samych tekstów na różnych stronach lub podstronach – jeśli te same treści dublują się w różnych miejscach, osłabia to ich wartość.
  2. Nie korzystaj z gotowych opisów – nawet jeśli prowadzisz sklep, a dystrybutor dostarcza Ci nie tylko produkty, ale także ich opisy, należy je przeredagować, a nawet napisać od nowa, by stały się unikalne.
  3. Nie twórz tekstów specjalnie pod kątem robotów – w internecie mnóstwo jest trudnej do zrozumienia papki stanowiącej zbitki słów kluczowych. Google bardzo źle traktuje serwisy, które stosują takie praktyki.
  4. Nie wpisuj słów kluczowych do treści poszczególnych artykułów w kolorze tła – Google nauczyło się wychwytywać takie sztuczki i bardzo ich nie lubi.
  5. Unikaj automatycznej wymiany linków czy też podejrzanych katalogów – teoretycznie służą one właśnie pozycjonowaniu danej strony, ale w praktyce mogą osłabić jej reputację.
  6. Nie umieszczaj linków do strony w serwisach niepowiązanych tematycznie z Twoją stroną – nie wystarczy bowiem, aby linki pojawiały się na jakichkolwiek stronach. Ważne, aby były to serwisy wartościowe i powiązane ze sobą tematycznie.

Przestrzegając tych prostych zasad, zwiększysz szansę na naturalne wypozycjonowanie swojej strony, bez narażania się na „kary” ze strony Google, mogące skutkować obniżeniem pozycji w wyszukiwarce.

Marcin Pietraszek

Fot. Getty Images