Pierwsze oznaki starzenia się widowni internetowej zauważalne były na przestrzeni 2011 roku na Ukrainie, gdzie udział grupy wiekowej 55+ na tle całej populacji internetu wzrósł o 1,5 punktu procentowego do 5,6 proc. Dla porównania, w Estonii, Czechach oraz w Słowenii ten wynik utrzymuje się na poziomie ok. 15 proc.
Co ciekawe, na tle wszystkich grup wiekowych w Czechach, najstarsza z nich spędza znacznie więcej czasu niż młodzież na stronach oferujących gry online – Geewa.com czy Hry.cz – oraz na serwisach randkowych takich jak Rande.cz.
W Polsce udział starszych internautów w populacji online nie jest aż tak wysoki jak w wyżej wymienionych krajach regionu (seniorzy stanowili w grudniu 2011 roku 10,1 proc. polskiej widowni internetowej), ale w porównaniu z rokiem 2010 ta grupa wiekowa powiększyła się o ponad 300 tysięcy nowych użytkowników.
Poziom edukacji internautów
Białoruś, Ukraina i Rumunia wypadają pod względem poziomu edukacji najlepiej spośród wszystkich analizowanych państw regionu. W tych krajach zaobserwowano największy udział wysoko wykształconych użytkowników sieci. Według danych Gemius Audience za grudzień 2011, ponad 41 proc. internautów na Ukrainie posiada wykształcenie wyższe. W Rumunii wskaźnik ten był o ok. 3 punkty procentowe, a na Białorusi o ok. 5 punktów procentowych niższy.
W Polsce grupa internautów z tytułem magistra jest równie silna (ok. 25 proc. ogólnej liczby internautów w kraju), jednakże najwięcej czasu w sieci, bo średnio 29 godzin w miesiącu, spędzają absolwenci studiów licencjackich.
Dla porównania, internauci z wyższym wykształceniem są mniejszością na przykład w Turcji – według danych Gemius Audience za grudzień 2011, stanowili oni mniej niż 15 proc. ogólnej widowni internetowej w tym kraju.
Więcej szczegółów na temat profilu społeczno-demograficznego w krajach regionu CEE znaleźć można w raporcie „Do You CEE?” 2011, przygotowanym przez Gemius we współpracy z IAB Europe.
Fot. Getty Images