5 sposobów na udany poranek

Niewyspanie, złe samopoczucie, gwałtowne wyrwanie ze snu i zły humor aż do drugiej kawy. Wielu z nas przez lata zmaga się z takimi uczuciami każdego ranka. Warto to zmienić i poprawić jakość swojego życia. Jak wstawać z łóżka, żeby mieć dobry dzień?

– „Jak dobrze wstać, skoro świt…”. To jedna z moich ulubionych piosenek – nuci 34-letnia Agata. – Jestem typowym skowronkiem. Latem wstaje mi się świetnie już wczesnym rankiem, ale zimą jest dużo gorzej. Zauważyłam, że moment przebudzenia jest bardzo ważny dla mojego dobrego samopoczucia. Jeśli uda mi się wcześnie wstać i dobrze zacząć poranek, zazwyczaj mam udany cały dzień. Od kilku miesięcy pracuję nad tym, żeby poranne wstawanie było dla mnie przyjemnością, niezależnie od pory roku. Odkryłam kilka prawidłowości, które się u mnie sprawdziły. Chętnie się nimi podzielę.

1. Wypracuj wieczorne nawyki

Zadbaj o to, żeby spać w dobrze przewietrzonym pomieszczeniu. Postaw obok łóżka szklankę wody. Jeżeli światła uliczne nie przeszkadzają ci w zaśnięciu, odsłoń okna. Niech rano wpadnie przez nie jak najwięcej światła. Ustaw sobie na budzenie przyjemną, energetyzującą melodię.
– Urządziłam mieszkanie w ten sposób, żeby spać przy oknie wychodzącym na wschód – mówi Agata. – Wiem, że są ludzie, którym przeszkadzają lampy uliczne i bez zaciągniętych rolet nie zasną. Ja jednak doceniam światło poranka, zwłaszcza w słoneczny dzień. Niesamowicie dodaje mi energii. Nigdy nie zasłaniam okien właśnie po to, żeby rano było jasno. Dźwiękiem budzika w moim smartfonie jest śpiew ptaków.

2. Zadbaj o wyposażenie sypialni

Wygodne łóżko i czysta pościel to podstawa. Nie oszczędzaj na materacu i poduszce. Jeżeli będą niewygodne, skażesz swoje ciało na niezdrową pozycję przez jedną trzecią doby. Dobry materac i odpowiednio wyprofilowana poduszka to jedne z tych sprzętów, do których idealnie pasuje powiedzenie: „Jesteśmy zbyt biedni, żeby kupować tanie rzeczy”. Rehabilitacja zwyrodnień kręgosłupa może kosztować o wiele więcej.

– Kiedy spałam jeszcze na starym, niezbyt wygodnym materacu i za wysokiej poduszce, zdarzało mi się czasem budzić w nocy z powodu zdrętwiałej ręki – opowiada Agata. – Nieprawidłowe ułożenie kręgosłupa powodowało ucisk i bardzo nieprzyjemne mrowienie. Kiedy zmieniałam pozycję i mrowienie w końcu ustawało, przez dłuższą chwilę nie mogłam zasnąć. Często zdarzało mi się to już nad ranem, rozbudzałam się, a później nie mogłam się dobudzić. Na odpowiednim materacu śpi się dużo wygodniej i lepiej się wysypia.

3. Unikaj używek przed snem

Przed snem nie pij alkoholu i nie pal papierosów. Zjedz kolację najpóźniej dwie godziny przed tym, zanim położysz się spać. Poranne uczucie świeżości zdecydowanie ułatwi wstanie z łóżka. – Każdy chyba wie, jak czujemy się rano po hulaszczym wieczorze. W moim przypadku nawet małe ilości używek wpływają na jakość poranka. Staram się też nie pić kawy w drugiej połowie dnia – mówi Agata.

4. Zwracaj uwagę na regularność i cykle biologiczne snu

Staraj się wstawać zawsze o tej samej godzinie. Jeśli to możliwe, dostosuj ją do swojego zegara biologicznego i pory roku. Coraz więcej osób używa elektronicznych opasek na rękę. Taki gadżet monitoruje cykl snu i budzi nas w wyznaczonym przedziale czasowym, w chwili, kiedy kończy się kolejna faza snu.

– Najchętniej wstawałabym wraz ze wschodem słońca, ponieważ najbardziej rozbudza mnie światło dzienne – opowiada Agata. – Przez kilka lat pracowałam jako freelancer i właśnie tak robiłam. Niestety, odkąd przeszłam na etat, to już niemożliwe. Zimą muszę wstawać, kiedy jeszcze jest ciemno. Właśnie dlatego rozpoczęłam swój prywatny projekt „Dobry poranek”.

5. Pomóż sobie, wyrównując ścieżkę

„Wyrównywanie ścieżki” to termin stworzony przez autorów książki „Pstryk. Jak zmieniać, żeby zmienić”. Oznacza zadbanie o to, żeby wszystko w naszym otoczeniu sprzyjało osiągnięciu celu. Połóż tuż obok łóżka ulubiony szlafrok. Jeśli rano zaplanowałeś trening, przygotuj sportowe ubranie, które od razu po przebudzeniu założysz. Wychodzisz z psem? Niech bluza, którą na siebie zarzucisz, będzie na wyciągnięcie ręki. Nie porzucaj kapci w drugim końcu mieszkania. Postaw lampkę tuż obok łóżka. Jeżeli ułatwisz sobie samemu czekające cię zadania i utorujesz sobie ścieżkę do ich realizacji, będzie ci łatwiej osiągnąć cel i zadbać o jak najlepszy poranek.

– Wszystkie wymienione sposoby pozwalają łatwiej i przyjemniej wstać. Najważniejsze jest jednak to, żeby porządnie się wyspać. Jako miłośniczka inspirujących cytatów zanotowałam sobie maksymę Szekspira: „Jesteśmy z tego samego materiału, co nasze sny” – podsumowuje Agata. – A dobre sny to dobre poranki, dobre dnie i dobre życie.

Artykuł przygotowany wspólnie z marką Sealy