Coaching już na starcie

Korzystać z coachingu jeszcze przed założeniem firmy? Czy to nie fanaberia? Ależ nie – to szansa na przemyślane budowanie biznesu od samego początku.

Na bardzo konkurencyjnym rynku korzystanie z pomocy coacha staje się coraz popularniejsze.

Gdy wśród przedsiębiorców wielu jest ludzi zdolnych, mających dobre pomysły na biznes, różnice między ich merytorycznym przygotowaniem do prowadzenia biznesu zacierają się, a o sukcesach lub porażkach często decyduje właściwa strategia, odpowiednio wybrany cel, a nawet zestaw osobistych cech.

Właśnie w wyznaczaniu celów, podejmowaniu ważnych decyzji i w pełniejszym wykorzystywaniu możliwości intelektualnych i emocjonalnych pomóc może coach.

WAŻNE! Coach to, tłumacząc dosłownie, trener. To ktoś inny niż doradca, bo najczęściej unika pouczania klienta. To też ktoś inny niż psychoterapeuta, choć zdarza się, że w psychoterapii i coachingu stosuje się podobne metody pracy. Celem coachingu nie jest jednak uzdrawianie klienta, ale pomaganie mu w osiąganiu jego celów.

Coach dla przedsiębiorcy może być tym, kim trener jest dla sportowca. Razem z klientem ustala cele, które ten chce osiągnąć, potem wspólnie uzgadniają strategię osiągnięcia tego celu. Dyskutują o zasobach, możliwościach, które mogą być pomocne. Przydaje się np. określenie wartości, które są dla klienta ważne, zauważenie jego mocnych stron, dostrzeżenie słabości konkurentów, ale także szersze spojrzenie na otoczenie, w jakim klient się porusza.

Wszystko to sprawia, że już na starcie skorzystanie z pomocy coacha może mieć sens. Zanim jeszcze założysz firmę, warto abyś przedyskutował z bezstronną osobą swoje pomysły. Coach nie jest od tego, by je wprost oceniać. Może jednak zadać Ci wiele stymulujących pytań, dzięki którym spojrzysz na swoje możliwości z szerszej perspektywy.

Dzięki dobrze przeprowadzonemu coachingowi masz szansę m.in.:
– precyzyjniej określić zakres swojej działalności
– dokładniej przygotować się do startu
– uważniej przeanalizować rynek
– sprawdzić, czy biznes o którym myślisz jest rzeczywiście tym, czym zechcesz zajmować się przez długi czas
– przygotować przekonujące motto i długofalową wizję
– stworzyć skuteczną strategię
– konsekwentnie zrealizować wszystkie realistyczne plany
– w pełni wykorzystać szanse wynikające z sytuacji rynkowej i swoich mocnych stron
– docenić swoje osiągnięcia, cieszyć się sukcesami i zdobywać nowe rynki
– skuteczniej pozyskiwać klientów
– świadomie budować własną markę.

To dlatego właśnie inwestycja w coaching może Ci się bardzo opłacić. Znacznie łatwiej jest od początku budować przemyślaną i sprawną organizację niż potem przebudowywać konstrukcję stworzoną w dość przypadkowy sposób.

Spotkanie coachingowe trwa zazwyczaj 1-2 godziny. Jego podstawę stanowi życzliwa rozmowa, podczas której coach zadaje stymulujące pytania, w tym pytania graniczne – czyli takie, które są kamieniami milowymi w drodze do osiągnięcia ważnego dla klienta celu. Coach może także zaproponować proste ćwiczenia lub gry, które pomogą Ci wyjść poza myślowe schematy.

Jeśli nie jesteś pewien, czy coaching na pewno jest dla Ciebie – sprawdź. Możesz umówić się na jedną lub dwie sesje, a potem dopiero zdecydować, czy chcesz kontynuować spotkania i czy na pewno z tą właśnie osobą.

Marcin Pietraszek

Fot. Getty Images