Rekrutacja wewnętrzna – tańsza i szybsza

Poszukując pracowników możesz zdecydować się na jedną z dwóch ścieżek – możesz poszukiwać odpowiednich kandydatów na zewnątrz firmy, ale możesz też poszukać kandydatów tuż obok siebie.

Rekrutacja zewnętrzna pochłania duże koszty, a najczęściej także dużo więcej czasu i energii niż poszukiwanie kandydatów wewnątrz firmy. Rzecz jasna, nie zawsze możesz szukać pracownika w swoim zakładzie. Gdy zatrudniasz pierwsze osoby, musisz poszukać ich na zewnątrz. Poza tym nawet jeśli awansujesz osobę, która już u Ciebie pracuje, będziesz musiał znaleźć kogoś, kto ją zastąpi – a więc znów konieczna będzie rekrutacja zewnętrzna.

Rekrutacja wewnątrz firmy jest możliwa wtedy, gdy potrzebujesz pracownika na stanowisko wyższe niż podstawowe i gdy widzisz szanse, by taką osobę pozyskać spośród już zatrudnionych osób.

Prowadzenie rekrutacji wewnętrznej ma wiele zalet. Osoba, która zostanie wybrana, najczęściej odczuje zmianę swojej pozycji jako awans – zostanie więc doceniona, a przez to zmotywowana do dalszej pracy. Poza tym będzie to ktoś, kto już zna firmę, panujące w niej zasady i specyfikę pracy oraz branży. Nie ma więc tutaj straty czasu na wieloetapowe rekrutowanie, nie wydajesz też pieniędzy na ogłoszenia, a i przyuczenie może być krótsze niż wówczas, gdy zatrudniasz zupełnie nową osobę.

Jest też jeszcze jedna zaleta. Zatrudniając nową osobę, dużo ryzykujesz. Nie wiesz, czy jej początkowy zapał jest autentyczny, nie wiesz jak dany kandydat na co dzień podchodzi do wykonywanych zadań, czy jest obowiązkowy, terminowy, zgodny i zaangażowany. Masz natomiast takie informacje na temat osób, które pracują w Twojej firmie od dawna.

WAŻNE! Rekrutację wewnętrzną warto wziąć pod uwagę szczególnie przy obsadzaniu strategicznie ważnych stanowisk.

Wiedzą o tym światowi giganci, którzy promują zatrudnienie w swoich strukturach głosząc, że umożliwiają rozwój od pracy na podrzędnym stanowisku do wysokich szczebli. Taką politykę starają się prowadzić m.in. Mc Donalds, Starbucks czy Mariott.

Awansując ludzi, wzmacniasz swój wizerunek jako pracodawcy, który dba o karierę swoich pracowników. Sobie natomiast zaoszczędzasz wiele kłopotów i kosztów. Rekrutowanie wewnętrzne po prostu się opłaca.

Marcin Pietraszek

Fot. Getty Images