Następną warstwą jest analiza rynku, w której należy opisać odbiorcę (klienta), konkurencję, wielkość rynku i spodziewane wzrosty.
Plan sprzedaży i marketing – bardzo pojemna warstwa, w której jest miejsce na zaprezentowanie produktu, analizę rynku i strategię marketingową.
Zespół, jego praca i kompetencje przekładają się na sukces firmy. W tym miejscu biznesplanu zawiera się informacje dotyczące kwalifikacji kadry zarządzającej.
Kluczowym elementem planowania inwestycji jest ustalenie źródeł i zasad jej finansowania. Plan inwestycji to kolejna warstwa biznes planu. Jeżeli przedsiębiorca zamierza zaciągnąć kredyt, to należy podać na jakich warunkach może on zostać udzielony. Należy również podać, czy i w jakim zakresie inwestycja zostanie sfinansowana ze środków własnych, a w jakiej wysokości potrzebne będą dodatkowe, zewnętrzne fundusze. Plan finansowy zawiera również informacje dotyczące szacowanych zysków i strat.
Sztuka dla sztuki?
Biznesplanem jest każdy plan, który wyznacza kluczowe punkty przedsięwzięcia, ocenia możliwości, wyznacza cele, analizuje sytuację wyjściową. Dlatego niezależnie od dostępnych arkuszy, nazewnictwa, zawsze warto opracować przepis na swój biznes.
– Młodzi ludzie są zagubieni. Z jednej strony ktoś ciągle namawia ich do zakładania firm, startupów, z drugiej słyszą o problemach i spektakularnych zakończeniach projektów oraz o niezdolności firm do utrzymania się bez subwencji – mówi Wojciech Dołkowski, juror konkursu kampanii Narodowy Program Przedsiębiorczości. – Najważniejsze jest uporządkowanie projektu w głowie i syntetyczne ujęcie propozycji w formie prezentacji czy streszczenia. Jeśli ktoś ma pisać biznesplan tylko dlatego, że tak trzeba, lepiej żeby tego nie robił – dodaje Dołkowski.
Biznesplan nie jest jednorazowym dokumentem, warto do niego wracać. Prawdziwe i strategiczne planowanie wymaga bycia systematycznym.
Fot. Getty Images