Niezadowoleni następnym razem wybiorą czyhającą za rokiem konkurencję, przekażą swoje zdanie znajomym, a coraz częściej opinie opublikują również w internecie, gdzie przeczytają je setki, a może nawet tysiące potencjalnych klientów.
Cenne doradztwo
Czy można ustrzec się chociaż części popełnianych błędów? Po pierwsze wykazać więcej pokory, po drugie realnie przyjrzeć się potencjalnym problemom. Wielu z nich można zapobiec korzystając z fachowego doradztwa. Najlepiej samodzielnie zdobyć doświadczenie w gastronomii lub do współpracy pozyskać zaufanego partnera.
Taką rolę może spełnić franczyzodawca, znający branżę pracownik lub firma doradcza. Ten pierwszy wnosi ze sobą sprawdzone standardy (wystrój, receptury itp.), ma też obowiązek wyszkolić franczyzobiorcę i jego pracowników oraz wspierać jego działania przez cały okres współpracy.
Minusy – opłaty oraz najczęściej brak możliwości wprowadzania własnych pomysłów (trzeba przyznać, iż w przypadku niektórych restauratorów to akurat duży plus).
Wartościowym wsparciem może się też okazać osoba z doświadczeniem gastronomicznym, najlepiej menagerskim, która miała okazję samodzielnie zarządzać restauracją. Tu jednak również warto zachować rozwagę. Podobne osoby mogą, ale wcale nie muszą poradzić sobie na nowym gruncie, czasami mają też tendencję do powielania wszystkich (nawet tych nienajlepszych) standardów funkcjonowania poprzedniego miejsca pracy.
Właścicielowi restauracji może się też wydawać, iż zatrudnienie osoby z doświadczeniem zwalnia go z wielu obowiązków związanych z prowadzeniem restauracji. Nic bardziej błędnego – doświadczony pracownik ma nas wprowadzić do branży oraz pomóc na starcie, a nie podejmować za nas strategiczne decyzje i przejąć miejsce za sterami lokalu.
Trzecim wspominanym wyjściem jest pomoc firmy consultingowej. Ta zazwyczaj ma doświadczenie pochodzące z różnego typu placówek oraz wie, z jakimi problemami najczęściej borykają się młodzi restauratorzy.
Jej pomoc jest stosunkowo najtańszą formą doradztwa (najlepiej współpracę rozpocząć już na etapie koncepcyjnym), ale wymaga też najwięcej samodzielności. Konsultant może przekazać swoje uwagi czy opracować strategię, ale jej wdrożenie będzie leżało już po stronie właściciela lokalu.
Fot. Getty Images