Zwróć uwagę na lokalizację konkurencyjnych obiektów oraz ich asortyment. Myśl o tym, co mógłbyś zrobić lepiej w swoim sklepie i czy miałbyś u siebie coś dla tych klientów, którzy od konkurencji wychodzą z niczym.
Jeśli twoim biznesem ma być np. portal internetowy lub czasopismo – na podstawie cennika konkurenta oszacuj ile zarabia na reklamach. Weź przy tym pod uwagę rabaty, które mogą dochodzić nawet do 50%.
Zbadaj grupę docelową
Powinieneś ustalić, dla kogo chcesz pracować, a więc, do jakiej grupy docelowej będą skierowane twoje produkty lub usługi. Nie zakładaj, że do wszystkich, bo to niemożliwe. W jakim wieku będą twoi klienci? Z jakim wykształceniem? Z jakimi dochodami? Ile obecnie wydają na takie usługi, jakie chcesz im oferować?
Jeśli nie wiesz, możesz spróbować na własną rękę przeprowadzić ankietę, dzięki której sprawdzisz preferencje np. 100 osób zróżnicowanych pod względem wieku, wykształcenia i statusu materialnego.
Możesz też posiłkować się danymi GUS. Wiedząc, kto może być twoim klientem, spróbuj ustalić, ile takich osób będzie w twoim zasięgu.
Jeśli planujesz biznes lokalny – ilu potencjalnych klientów mieszka w twoim mieście, na twoim osiedlu. Jeśli to biznes ogólnokrajowy – ile takich osób jest w Polsce. Ta liczba to twój rynek.
A twoje możliwości? Czy twoim celem jest zdobyć 1% czy 10% rynku? Oblicz, jaki procent tego tortu musisz pozyskać, by biznes zaczął być opłacalny.
Sprawdź twarde dane
W przypadku dużych firm ich raporty finansowe publikowane są w Monitorze Polskim B. A to oznacza, że każdy może mieć dostęp do tych danych. Istnieje też możliwość zamówienia raportu o danym przedsiębiorstwie w firmie, która takie informacje przygotowuje na zlecenie. Znając wyniki finansowe firm działających w tej samej branży, będziesz wiedział, czy określona działalność jest zyskowna, czy może przynosi straty.