Polska w outsourcingowej czołówce

Outsourcing procesów biznesowych cieszy się rosnącą popularnością na świecie. Międzynarodowe koncerny coraz częściej lokują swoje centra usług w Polsce.

W 2011 roku działało w naszym kraju 377 centrów usług z kapitałem zagranicznym, co plasuje nas na trzeciej pozycji na świecie.

Outsourcing i offshoring na fali

Outsourcing oznacza powierzenie przez organizację pełnienia części swoich obowiązków firmie zewnętrznej. Dzięki temu przedsiębiorstwo minimalizuje koszty i może w większym stopniu skupić się na swojej działalności operacyjnej.

Offshoring to natomiast angielska nazwa zjawiska idącego o krok dalej, polegającego na przeniesieniu pewnych procesów gospodarczych poza granice kraju. Metody te, dzięki temu, że pozwalają na optymalizację kosztów, cieszą się dużym zainteresowaniem szczególnie w dobie kryzysu gospodarczego. Pozwala to na stabilny rozwój branży także w czasach niepewnej sytuacji ekonomicznej.

Na polskim rynku działają największe międzynarodowe koncerny, takie jak IBM czy Nokia Siemens Network, które przenoszą część swojej działań do Polski. Swoich sił w rozwijającej się branży próbują także rodzime firmy.

Procesy biznesowe, które najczęściej są obsługiwane w centrach usług to finanse i księgowość, a następnie usługi IT, badanie i rozwój oraz obsługa klienta i zarządzanie zasobami ludzkimi. Specjalnością lokalnych spółek są między innymi centra obsługi telefonicznej, a także zarządzanie wierzytelnościami.

Jak przekonują jednak specjaliści z branży, w zasadzie każdy proces można przekazać do realizacji partnerowi z zewnątrz. Wszystko zależy bowiem od know-how.

Wyspecjalizowany podmiot dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu potrafi usprawnić niektóre procesy. Dzięki temu może się okazać, że będą one wykonywane szybciej i efektywniej. Jak się okazuje, na Zachodzie po outsourcing zaczynają sięgać już nawet instytucje rządowe. Za przykład można podać NASA, która korzysta z usług zewnętrznej firmy w zakresie dostarczania ładunków poza granicę atmosfery.

Liderzy regionu

Za światową stolicę outsourcingu uważa się Bangalore w Indiach. Znajdują się tam centra usług wielu zachodnich firm, które szukając oszczędności, przenoszą swoje biura do miejsc, gdzie oferuje się niższe koszty pracy przy podobnej jakości.

Okazuje się jednak, że tuż po takich potęgach jak Indie i Chiny, na trzecim miejscu pod względem lokowania się tego typu inwestycji, znajduje się Polska. Nasz kraj jest zdecydowanym liderem Europy Środkowo-Wschodniej pod względem wielkości zatrudnienia w tym sektorze.

– Z racji rozmiaru, żadne polskie miasto nie dorówna ośrodkom takim, jak te w Azji, ale innowacyjnością, elastycznością i aktywnością wiele nadrabiamy – twierdzi Grzegorz Paszkiewicz z polskiej firmy Casus Finanse zajmującej się outsourcingiem.