102 lata od ustanowienia Dnia Kobiet, co trzeci milioner jest kobietą. Mimo, że zamożnych kobiet jest znacząco mniej niż mężczyzn, dysponują majątkiem porównywalnym z mężczyznami i mają zbliżone preferencje inwestycyjne.
Świętu 8 marca, obchodzonemu od Mongolii po Zambię i Burkina Faso, towarzyszą dyskusje na temat równouprawnienia kobiet i ich dostępu do najbardziej pożądanych dóbr – prestiżu, władzy i pieniędzy.
Analizy udziału kobiet w światowym bogactwie wskazują na uprzywilejowanie mężczyzn – wciąż więcej jest milionerów niż milionerek. Wśród osób z aktywami przekraczającymi miliard dolarów dysproporcje te są jeszcze bardziej widoczne.
Według tego samego raportu, w 2010 roku w grupie osób o aktywach powyżej 1,5 miliona USD kobiety stanowiły już 43 proc., a średnia wartość ich majątku 98 proc. wartości majątku mężczyzn.
Za oceanem udział kobiet w bogactwie wzrósł zatem na przestrzeni ostatniej dekady, choć wciąż jest stosunkowo niewielki w grupie osób najzamożniejszych.
Według miesięcznika Forbes, w 2008 roku na całym świecie żyło 99 miliarderek, stanowiących niecałe 9 proc. wszystkich osób z majątkiem przekraczającym 1 miliard USD. W rankingu 400 najbogatszych Amerykanów 2011 według Forbesa znajdują się 42 kobiety (około 10 proc.).
Polskie kobiety gonią świat
Również w Banku Millennium co trzeci milioner jest kobietą – stanowią one 33 proc. klientów z aktywami powyżej 1 miliona złotych. Średnia wieku najzamożniejszych klientek banku wynosi 51 lat. 77 proc. z nich jest po czterdziestce, 5 proc. poniżej trzydziestki.
Średni majątek zgromadzony przez zamożne kobiety jest porównywalny z majątkiem mężczyzny-milionera – jest niższy zaledwie o 4 proc. Jednak na opublikowanej tydzień temu liście 100 najbogatszych Polaków Forbesa dominują majątki zbudowane przez mężczyzn. W rankingu, pomijając firmy rodzinne, prowadzone przez małżeństwa, figuruje tylko jedna kobieta.
Goździk, rajstopy, czy nowy fundusz inwestycyjny?
W związku z obchodami Dnia Kobiet zasadne jest pytanie o wybór najlepszego prezentu, zwłaszcza dla pań najzamożniejszych. Wzorce zachowań inwestycyjnych są analogiczne wśród całej grupy milionerów, bez względu na płeć. W aktualnej sytuacji ekonomicznej wśród najzamożniejszych kobiet, podobnie jak wśród mężczyzn, dominuje niechęć do ryzyka – nawet osoby, które dotychczas akceptowały jego podwyższony poziom, w momentach silnych wahań rynkowych preferują produkty bezpieczne.
– Z przeprowadzonych przez nas analiz portfeli najzamożniejszych klientów wynika, że w kwestii zarządzania majątkiem, kobiety i mężczyźni zachowują się bardzo podobnie – mówi Agnieszka Dojlidko, dyrektor Departamentu Bankowości Prywatnej Millennium.
Zamożne kobiety nieznacznie częściej niż mężczyźni decydują się na długoterminowe lokowanie kapitału, wybierając produkty z gwarancją kapitału i gwarantowaną stopą zwrotu w perspektywie 3-5 lat. Większą popularnością wśród milionerek cieszą się też produkty strukturyzowane – w Bankowości Prywatnej Millennium posiada je 5 proc. więcej kobiet niż mężczyzn.
Zamożne kobiety rzadziej niż mężczyźni zainteresowane są samodzielnym inwestowaniem na rynku kapitałowym – o 5 proc. mniej kobiet niż mężczyzn posiada rachunek w Domu Maklerskim.
Najlepszym prezentem z okazji Dnia Kobiet jest więc być może nie bukiet róż, ale odpowiednio dobrany depozyt bankowy, bezpieczny fundusz lub dzieło sztuki.
Milionerki lubią dbać nie tylko o swoje aktywa
Kobiety w wyborze sposobu utrzymania i pomnażania majątku nie różnią się znacząco od mężczyzn. Po stronie wydatków można jednak zaobserwować odmienne wzorce zachowań.
Wśród zamożnych kobiet największą część wydatków, za które płacą kartami, stanowią ubrania, dodatki i buty – blisko 28 proc. Wydają na ten cel dwukrotnie więcej niż zamożni mężczyźni.
Milionerki ponad dwukrotnie częściej niż milionerzy kupują też kosmetyki (7,1 proc. vs 2,8 proc.), a rzadziej ponoszą wydatki związane z samochodem (4,5 proc. vs 8,1 proc.), elektroniką czy sprzętem AGD.
Wydatki mężczyzn z grupy milionerów w restauracjach są blisko 6-krotnie wyższe niż zamożnych kobiet, które być może dają się raczej zapraszać do restauracji niż płacić za rachunek (1,6 proc. vs 6,6 proc. mężczyzn).
Panie versus Panie
Kobiety o niższych dochodach wydają plastikowe pieniądze odmiennie. Porównując np. wydatki na ubrania, dodatki i buty, wśród kobiet o niższych dochodach tego typu zakupy stanowią 19,2 proc., a wśród wydatków milionerek 27,8 proc.
W budżecie zamożnych kobiet istotną pozycję stanowi biżuteria – 10,1 proc., wśród kobiet o niższych dochodach jest to 1 proc. Inne są też proporcje wydatków ponoszonych kartą na zakupy w supermarketach i sklepach spożywczych – wśród zamożnych kobiet jest to 10,8 proc. wydatków, a wśród pozostałych 31,4 proc.
Dużą różnicę widać również w wydatkach związanych z podróżami. W budżecie kobiet zamożnych stanowią one 9,2 proc., w budżecie kobiet o niższych dochodach 2,7 proc.
Wszystkie prezentowane dane dotyczące inwestycji zostały przygotowane na podstawie analizy portfeli klientów indywidualnych Banku Millennium z aktywami powyżej 1 miliona złotych. Dane dotyczące transakcji kartami płatniczymi obejmują wszystkie transakcje dokonane przez klientów indywidualnych.
Fot. Getty Images