W 2012 roku content marketing był jedną z najczęściej wpisywanych w Google fraz związanych z marketingiem. Obecny trend pokazuje, że firmy coraz mocniej angażują się w tworzenie własnego contentu, stając się wydawcami.
Nie dziwi więc fakt, że znaczący gracze branży internetowej twierdzą, iż prężnie i aktywnie działają w tym obszarze. Kluczowe pytanie brzmi, na czym te działania polegają i w jakim stopniu są zsynchronizowane z całościową strategią marketingową firmy?
Nie ulega bowiem wątpliwości, że aby skutecznie przeprowadzić kampanię treści, trzeba krok po kroku zaplanować działania zapewniając im promocję, dzięki której trafimy z komunikatem do faktycznie zainteresowanego odbiorcy.
Ustal cel i oczekiwany efekt działań
Zacznijmy od najważniejszego, czyli od ustalenia celu biznesowego i efektu, jaki chcemy uzyskać w wyniku działań content marketingowych.
Wśród najczęściej wymienianych mamy:
- wzrost sprzedaży
- poprawienie wiarygodności i zaufania do brandu
- edukacja użytkowników o nowościach
- wygenerowanie konkretnej puli leadów
- zwiększenie trafficu w serwisie
Podstawą skuteczności content marketingu są atrakcyjne treści i ich mądrze zaplanowana dystrybucja. Aby zmaksymalizować zainteresowanie potencjalnego klienta naszym contentem, warto pamiętać o tworzeniu treści, które będą miały ciekawą formę.
Znajdź wspólne pole zainteresowań z odbiorcą
Kiedy już wiemy, co chcemy osiągnąć działaniami content marketingowymi, możemy przejść do kolejnego etapu i określić „punkty styku” z zainteresowaniami użytkowników.
Działając w określonej branży, znamy potrzeby potencjalnych klientów, wiemy gdzie przebywają w sieci, jakie portale przeglądają. Aby skutecznie dotrzeć do nich z komunikatem, niezbędne jest ustalenie odpowiedzi na poniższe pytania.
- Które serwisy wydawców czytają?
- Jakie słowa kluczowe związane z naszym biznesem wpisują w Google?
- W jaki sposób sprawdzają opinie na temat naszej firmy w sieci?
Ustal harmonogram działań
Działania content marketingowe warto podzielić na 2 obszary:
a) akcje całoroczne (edukacyjne, budujące wizerunek i zaufanie, inspirujące do
działania)
b) akcje krótkoterminowe, super-promocje dla użytkowników, akcje specjalne i eventy branżowe
W zależności od typu działań planujemy harmonogram na konkretną rozpiętość
czasową optymalną pod kątem potencjalnych efektów oraz kosztów.
Przystąp do publikacji
Na tym etapie należy przejść do tzw. seedingu treści, czyli umieszczeniu jej w miejscach, w których zostaną odebrane przez użytkownika jako wiarygodne oraz budujące zaufanie.
Warto zadbać o to, by nasze treści pojawiły się w formie zajawek w serwisach branżowych, u wydawców, w social‘u oraz w Google.
Dobrze wypromuj content
Po udanej dystrybucji treści, przechodzimy do promocji materiałów. Należy pamiętać, że seeding to dopiero połowa sukcesu. Najważniejsza jest skala ruchu i faktyczne dotarcie dużej puli użytkowników do contentu, przy którym się napracowaliśmy.
Możliwe sposoby promocji contentu:
- media społecznościowe
- mailing do bazy klientów
- pozycjonowanie treści na określone słowa w wyszukiwarkach
- kampania CPC np. Google AdWords czy Nextclick.pl
- rekomendacje u wydawców.
Na następnej stronie – infografika